Recenzja PlayStation 5 - stylistyczne i technologiczne dzieło sztuki


bigboy177 @ 14:00 06.11.2020
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Proces konfiguracji sprzętu jest banalnie prosty, bo wymaga podpięcia tylko kilku kabelków. Ze względu na to, że PS5 nie ma wyjścia optycznego, odpada nawet potencjalny dodatkowy kabel audio. Wpinamy tylko zasilanie oraz HDMI (kabel jest dołączony) i jesteśmy gotowi do zabawy. Zostaje już tylko włączenie sprzętu przy pomocy przycisku na obudowie, a potem podłączenie pada za sprawą umieszczonego w pudełku kabelka USB. Na koniec wciskamy przycisk PlayStation na nowiutkim DualSense i ruszamy!

Ustawienie wszystkich najważniejszych elementów oprogramowania to kilka ekranów, podczas których bezustannie wyświetlane są liczne wskazówki i podpowiedzi. W rezultacie jestem przekonany, że każdy bez problemu poradzi sobie z wstępną konfiguracją platformy. Kilka minut później można się już cieszyć z tego, co przygotowali inżynierowie Sony – zarówno jeśli chodzi o sprzęt, jak i oprogramowanie mu dedykowane.

Interfejs użytkownika PlayStation 5 (o którym więcej w kolejnym artykule) pod wieloma względami przypomina ten, jaki opracowano dla PlayStation 4, ale jednocześnie widać, że został on przeprojektowany z myślą o nowym sprzęcie oraz jego możliwościach. W górnej części ekranu zawarto dwie zakładki, pozwalające na przełączanie się pomiędzy sekcją przeznaczoną dla gier oraz tą dedykowaną multimediom. Każda to grupa niewielkich kafelków dopasowanych do wybranej opcji.

W przypadku gier wspomniane kafelki to oczywiście lista zainstalowanych na konsoli tytułów. Wybranie danego kafelka zmienia całkowicie tło interfejsu, dopasowując go do danej pozycji. Pojawiają się też opcje pozwalające nam pozyskać więcej informacji w danym temacie. Są one dopasowywane w czasie rzeczywistym do kafelka i nie dotyczą tylko gier. Jest tu też bowiem m.in. możliwość odpalenia PlayStation Store, przejrzenia galerii multimediów i PlayStation Plus, skorzystania z Share Factory oraz uruchomienia Remote Play. Co ciekawe, część opcji zintegrowano bezpośrednio z interfejsem użytkownika. Jako że wiele z nich jest jeszcze objętych embargo, na szczegóły w tej kwestii musicie jeszcze poczekać.

Jeśli chodzi o całokształt UI, dostrzec można kilka zmian. Po pierwsze, wciśnięcie i przytrzymanie przycisku PlayStation na padzie nie aktywuje niczego. Nie pojawia się tu ekran umożliwiający wyłączenie konsoli, ani nic takiego. Słyszymy dziwny dźwięk i tyle. Aby włączyć menu systemowe, trzeba wcisnąć i puścić przycisk PlayStation. Tło ekranu się wtedy lekko przyciemnia, a w dolnej jego części pojawiają się nowe opcje. Większe kafelki to np. wiadomości z odpalanej wcześniej gry (jakieś podpowiedzi, sugestie itd.), a małe ikonki na dole odpowiadają m.in. za powrót do ekranu głównego, wyświetlenie powiadomień, przełączanie się pomiędzy różnymi aplikacjami oraz sterowanie akcesoriami (np. regulacja głośnika zamontowanego w DualSense). Także wśród tych ikonek jest możliwość wyłączenia konsoli, ponownego jej uruchomienia oraz przejścia w tryb spoczynku.

Nigdzie w głównym menu, ani tym dodatkowym, nie ma opcji wejścia do ustawień systemowych. W tym przypadku także wprowadzono drobną zmianę. W prawym górnym rogu ekranu są bowiem ikonki kontekstowe. Aby uzyskać do nich dostęp, trzeba na padzie wcisnąć „trójkąt” (albo krzyżakiem przejść w bok głównych zakładek). Przenosi to „kursor” do góry, dzięki czemu na głównym ekranie możemy włączyć wyszukiwanie, ustawienia oraz profil, a na ekranach dodatkowych otrzymujemy w ten sposób dostęp np. do subskrypcji (aplikacja PS Plus) albo koszyka (PS Store). W sumie rozwiązanie jest bardzo intuicyjne, choć trzeba chwilę poświęcić na to, by znaleźć wszystkie potrzebne opcje.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosbalic87   @   10:09, 07.11.2020
Ogromnie mnie to cieszy Uśmiech Bardzo chciałbym aby i tym razem kolejne playstation odniosło spory sukces Szczęśliwy
0 kudoskrzywy_banen   @   18:39, 08.11.2020
Mnie to ciekawi co z dostępnością będzie, bo nieciekawe plotki się pojawiają, a polski oddział sony w sumie to milczy...
0 kudosguy_fawkes   @   19:55, 08.11.2020

Z tego, co już słyszałem, choć samo chłodzenie jest ciche, tak napęd potrafi być głośny - dokładnie to samo najbardziej działało na nerwy w PS4. Brak szybkiego menu po przytrzymaniu guzika PS to moim zdaniem utrudnienie - PS4 mogę tak uśpić "na czuja", bo pamiętam dokładnie ilość ruchów, tak samo jak z XO. Przydatne, gdy ktoś przypadkiem uruchomi konsolę.

Bardzo fajnie wypada podstawka - w środku jest schowek na śrubę, która jest zbędna przy położeniu PS5 w pozycji bocznej ustalonej. ;)

Brak optyka to u mnie nie problem - audio w TV jest ustawione w trybie passthrough, więc to, co trafi do niego z konsoli przez HDMI, powinno wyjść w z grubsza niezmienionej postaci właśnie przez wyjście optyczne do soundbara.

Szkoda tylko mi jednej rzeczy - niezbyt dużego dysku. Mnie tam wystarczy, ale dla wielu graczy może być problematyczny. No i brakuje nieco mechanizmu w stylu quick resume z nowych Xboksów.
0 kudosgajda1000   @   16:43, 10.11.2020
Więc tak Pany. Widziałem konsolkę "na tyłach" w Media Expertach i tyle powiem...

Działanie:
- Sama konsola jest cicha, ale czytnik płyt jest głośny... prawie czasy Dreamcasta i GD-romu. Także widać, gdzie przyoszczędzili,
- Wczytywanie gier niby ma być szybkie... ale tylko z dysku. Trąbiono, że PS5 pożegna ekrany ładowania, a w cale tak nie jest (!!!). Gry idą szybko (to znaczy tak jak na moim PC z SSD), ale tylko z dysku konsoli. Z płyt mieli tak samo, albo może i nawet dłużej od poprzednich konsol (subiektywne odczucie) - zapowiadanej rewolucji tutaj NIE MA. Uruchamiałem Spider Mana + God OF Wara z PS4.
- Poza tym nie podoba mi się brak wyważenia zabudowy konsoli. Ten śmieszny, chiński plastyczek pod konsolkę jest konieczny, aby konsola się nie gibała. Oj ktoś nie do końca to dobrze zaprojektował. Wszędzie będą walać się te śrubki, zatyczki itd. Dla mnie słabe rozwiązanie…

Byłem napalony na tą konsolę, ale sporo ludzi się trochę rozczaruje. Nic lepszego jak na PC tam nie doświadczycie. Kropka.
0 kudosbigboy177   @   23:38, 10.11.2020
Cytat: gajda1000
- Wczytywanie gier niby ma być szybkie... ale tylko z dysku. Trąbiono, że PS5 pożegna ekrany ładowania, a w cale tak nie jest (!!!). Gry idą szybko (to znaczy tak jak na moim PC z SSD), ale tylko z dysku konsoli. Z płyt mieli tak samo, albo może i nawet dłużej od poprzednich konsol (subiektywne odczucie) - zapowiadanej rewolucji tutaj NIE MA. Uruchamiałem Spider Mana God OF Wara z PS4.
Dane są zawsze wczytywane z dysku, bo wszystko z płyty kopiowane jest na dysk. Dysk potrzebny jest tylko podczas uruchamiania, aby konsola dokonała weryfikacji oryginału. Trwa to powiedzmy 2-3 sekundy. Potem włączanie gry właściwej/zapisów itd. leci błyskawicznie. Spider-Man Miles Morales odpala się jakieś 8-10 sekund, a przejście do gry trwa 3 może sekundy.
Co do ekranów ładowania, wiadomo że czasem są, ale są znacznie krótsze niż dotychczas. Warto też poczekać na gry, które faktycznie pokażą możliwości konsoli.
Cytat: gajda1000
- Poza tym nie podoba mi się brak wyważenia zabudowy konsoli. Ten śmieszny, chiński plastyczek pod konsolkę jest konieczny, aby konsola się nie gibała. Oj ktoś nie do końca to dobrze zaprojektował. Wszędzie będą walać się te śrubki, zatyczki itd. Dla mnie słabe rozwiązanie
Ten plastik faktycznie zdaje się być trochę nieprzemyślany, bo konsola jest niestabilna. Z drugiej strony jest on całkiem przemyślany, bo fajnie wszystkie śrubki/gumki przechowuje. No i finalnie pasuje stylistycznie do całości. Kwestia gustu jednak.
Cytat: gajda1000
Nic lepszego jak na PC tam nie doświadczycie. Kropka.
Ja tam w całej rozciągłości wolę konsolę (a PC mam niczego sobie, bo Ryzen 5 3600 i RTX 2080 Ti na pokładzie). Żadnych sterowników, żadnego kombinowania - odpalasz i grasz. Dodatkowo kupa dobrych gier od Sony, których na PC nie ma. No i cena. Tu 2300 zł za kompletny system, a na solidnego blaszaka, który odpali podobne gry trzeba wydać więcej. Wiadomo jednak... kto co woli.
0 kudosLucas-AT   @   00:13, 11.11.2020
Cytat: gajda1000

- Wczytywanie gier niby ma być szybkie... ale tylko z dysku. Trąbiono, że PS5 pożegna ekrany ładowania, a w cale tak nie jest (!!!). Gry idą szybko (to znaczy tak jak na moim PC z SSD), ale tylko z dysku konsoli. Z płyt mieli tak samo, albo może i nawet dłużej od poprzednich konsol (subiektywne odczucie) - zapowiadanej rewolucji tutaj NIE MA. Uruchamiałem Spider Mana + God OF Wara z PS4.

Zauważ tylko, że ogrywałeś gry w ramach wstecznej kompatybilności, które tego dysku nie wykorzystywujaą w 100%. Przecież God of War nie dostał patcha z upgradem. Spider-Man Miles Morales z menu do gry właściwej wczytuje się w 2 sekundy. Tyle samo podczas szybkiej podróży, gdzie tego loadingu praktycznie nie ma. To dużo? Testy hulają w sieci. Do PS4 też można podlączyć mega szybki dysk SSD, ale to nie oznacza, że gra wczyta się w 2 sekundy, skoro nie została w taki sposób zoptymalizowana.

Napęd będzie potrzebny tylko podczas instalacji gier, więc jego głośne działanie nie ma wielkiego znaczenia w dłuższej perspektywie czasu.
0 kudosbigboy177   @   00:21, 11.11.2020
Cytat: Lucas-AT
Testy hulają w sieci. Do PS4 też można podlączyć mega szybki dysk SSD, ale to nie oznacza, że gra wczyta się w 2 sekundy, skoro nie została w taki sposób zoptymalizowana.

Wsteczna kompatybilność nie korzysta też z kompresji (Kraken), która opracowana została z myślą o grach dla PS5.
0 kudosgajda1000   @   15:06, 13.11.2020
Cytat: bigboy177
Cytat: gajda1000
- Wczytywanie gier niby ma być szybkie... ale tylko z dysku. Trąbiono, że PS5 pożegna ekrany ładowania, a w cale tak nie jest (!!!). Gry idą szybko (to znaczy tak jak na moim PC z SSD), ale tylko z dysku konsoli. Z płyt mieli tak samo, albo może i nawet dłużej od poprzednich konsol (subiektywne odczucie) - zapowiadanej rewolucji tutaj NIE MA. Uruchamiałem Spider Mana God OF Wara z PS4.
Dane są zawsze wczytywane z dysku, bo wszystko z płyty kopiowane jest na dysk. Dysk potrzebny jest tylko podczas uruchamiania, aby konsola dokonała weryfikacji oryginału. Trwa to powiedzmy 2-3 sekundy. Potem włączanie gry właściwej/zapisów itd. leci błyskawicznie. Spider-Man Miles Morales odpala się jakieś 8-10 sekund, a przejście do gry trwa 3 może sekundy.
Co do ekranów ładowania, wiadomo że czasem są, ale są znacznie krótsze niż dotychczas. Warto też poczekać na gry, które faktycznie pokażą możliwości konsoli.
Cytat: gajda1000
- Poza tym nie podoba mi się brak wyważenia zabudowy konsoli. Ten śmieszny, chiński plastyczek pod konsolkę jest konieczny, aby konsola się nie gibała. Oj ktoś nie do końca to dobrze zaprojektował. Wszędzie będą walać się te śrubki, zatyczki itd. Dla mnie słabe rozwiązanie
Ten plastik faktycznie zdaje się być trochę nieprzemyślany, bo konsola jest niestabilna. Z drugiej strony jest on całkiem przemyślany, bo fajnie wszystkie śrubki/gumki przechowuje. No i finalnie pasuje stylistycznie do całości. Kwestia gustu jednak.
Cytat: gajda1000
Nic lepszego jak na PC tam nie doświadczycie. Kropka.
Ja tam w całej rozciągłości wolę konsolę (a PC mam niczego sobie, bo Ryzen 5 3600 i RTX 2080 Ti na pokładzie). Żadnych sterowników, żadnego kombinowania - odpalasz i grasz. Dodatkowo kupa dobrych gier od Sony, których na PC nie ma. No i cena. Tu 2300 zł za kompletny system, a na solidnego blaszaka, który odpali podobne gry trzeba wydać więcej. Wiadomo jednak... kto co woli.


Wiadomo, jak na sprzęt za 2300 zł to PS5 jest super. Ale jednak to nie rewolucja jak za czasów np. PS3, które faktycznie stawiało duży krok naprzód względem tego co oferowało granie na PC z tamtego okresu. Tutaj tego "Wow" nie doświadczyłem. Wygląda to dla mnie tak, że konsole odkryły w końcu dyski SSD. Miałem mega ciśnienie, ale trochę teraz ze mnie uszło. Fakt, nie sprawdzałem gier stricte na PS5 i może tutaj tkwi szkopuł. Stylistyka jest ładna. Po rozpakowaniu aż się chce uklęknąć przed pudłem, no ale jednak chromowany szyk grubasa PS3 to już nie będzie. Ale jest ok. Konsolkę i tak kupię, ale nie na start. Poczekam Uśmiech dzięki za ożywienie w tym wątku.
1 kudosLucas-AT   @   07:58, 14.11.2020
Takiego przeskoku jak pomiędzy PS2 a PS3 już nigdy nie będzie. Grafika już tak nie idzie szybko do przodu jak w latach 1990-2005. Gry powstają 4-5 lat (albo i dłużej) a ich produkcja chłonie dziesiątki milionów. Gry są już na zbyt wysokim poziomie zaawansowania, byśmy mogli sobie poziom grafiki mnożyć wielokrotnie.

Zauważ także, że ludzie spoglądają na możliwości PS5 i XSX przez pryzmat PS4 Pro i X1X, które są middle-genami, więc jest to trochę inna sytuacja. Porównajmy jednak zwykłego Xboksa One z Series X - to przepaść w jakości obrazu. W przypadku PS4 i PS5 jest podobnie.
0 kudosgajda1000   @   12:58, 17.11.2020
Znaczy wiesz względem PS4,a PS5 róznica jest itd. Ale ja miałem na myśli fakt, że między jakością z PC, a jakością z nowej gen. konsol rewelacji nie ma - jak miało to miejsce za czasów PS3 Uśmiech także ten...
Dodaj Odpowiedź