Metro: Exodus (XBOXONE) - okladka

Metro: Exodus (XBOXONE)

Premiera:
15 lutego 2019
Premiera PL:
15 lutego 2019
Platformy:
Gatunek:
Strzelanka
Język:
- napisy
Producent:
Wydawca:
Dystrybutor:
Strona:
brak danych

ObserwujMam (2)Gram (1)Ukończone (2)Kupię (1)

Opis Metro: Exodus (XBOXONE)
Kawira @ 13:17 21.06.2017
Maciej "Kawira" Domański

Śr. długość gry: 22h 2min

+ czaswięcej

Metro: Exodus to trzecia odsłona serii gier bazujących na książkach Dmitrija Głuchowskiego o tym samym tytule. Za projektem ponownie stoi ukraińskie studio 4A Games.

Gracz ponownie wciela się w Artema i wyrusza z grupą Spartan na powierzchnię, poza granice Moskwy. Ich zadaniem jest znalezienie miejsca nadającego się do życia dla ludzi wciąż chowających się w głębinach metra.

Nowe środowisko znacząco odmienia styl gry, bowiem poziomy są teraz bardzo otwarte, niemal sandboxowe. Daje to znacznie szersze pole działania oraz wybór dróg w przeciwieństwie do uprzednio ciasnych tuneli pod stolicą byłej Rosji. Podróż pomiędzy większymi lokacjami odbywa się przy pomocy Aurory - lokomotywy parowej, która pozwala na zbadanie rozległych obszarów na wschodzie. Tamtejsze powietrze nie jest trujące, zatem odpada wyścig z czasem i ograniczonym powietrzem z filtrów maski przeciwgazowej.

Sama rozgrywka tradycyjnie łączy strzelankę z elementami skradankowymi oraz eksploracją. Historię rozłożono na cały rok, co pozwoli na doświadczenie wszystkich pór roku. Tradycyjnie na pierwszym miejscu stoi fabuła, która niejednokrotnie zmusza do podejmowania trudnych decyzji z poważnymi, dalekosiężnymi konsekwencjami.

Metro: Exodus działa na zmodyfikowanym silniku graficznym odsłon poprzednich, oferując sugestywną, zaawansowaną technicznie oprawę wizualną.


Wkład w encyklopedię mieli:   MicMus123456789,
Screeny z Metro: Exodus (XBOXONE)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosguy_fawkes   @   14:52, 16.07.2019
Metro Exodus ukończone z najlepszym finałem, tuż po poprzednikach. Historia jest bardzo satysfakcjonująca, oddziałująca na emocje, wręcz prosząca się o ludzkie reakcje i postawę, zwłaszcza w kontekście znanych z wcześniejszych odsłon losów Artema i mieszkańców metra. Cieszy fakt, że o charakterze zakończenia nie decydują już nieoczywiste sytuacje, które mogą zostać przez gracza kompletnie pominięte, a jego postawa w różnych sytuacjach. Opłaca się penetrować zaułki map, a te po raz pierwszy w serii są sandboksowe, na szczęście jednak nie w ubisoftowym rozumieniu. Lokacje nie są zbyt ogromne i stanowią zamkniętą całość, oferując niewiele znaków zapytania. Znajdźki to nie tylko tradycyjne już dla serii pocztówki i dzienniki, lecz również upgrade'y wyposażenia. Jako że całość to opowieść drugi, nie ma już ikonicznego dla serii handlu nabojami. Tutaj ulepszenia się znajduje, a filtry, apteczki i amunicję wytwarza, także w warunkach polowych.

Przyznam, że przed premierą obawiałem się o ten nowy, sandboxowy charakter, który trochę wyhamowuje opowieść przez dozwolone włóczęgostwo. Moim zdaniem finalnie wyszło prawie dobrze - prawie, bo jednak trochę męczące jest samo poruszanie się zwłaszcza w etapie Wołga, pełnym podmokłych obszarów, które często wymuszają nadkładanie drogi, by się dostać w jakiś interesujący punkt mapy.

Ze względu na crafting i otwarte mapy aspekt survivalowy schodzi troszeczkę na dalszy plan, a na pierwszy wysuwają się wyraźnie nakreślone postaci i więzy między nimi. Anna jest teraz żoną Artema, a poza jej ojcem Młynarzem znanym z 2033 i Redux graczowi towarzyszy kilku innych niedobitków świata po zagładzie, na których los postępowanie protagonisty też ma wpływ. W poprzednich częściach ujęło mnie to, jak ten świat, nomen omen, żyje - wystarczyło się gdzieś zatrzymać, by przez dobrą chwilę móc posłuchać dialogów między NPC-ami. W Exodus jest to tym wyraźniejsze w przerywnikowych etapach pomiędzy tymi dużymi - te można równie dobrze odhaczyć w 5 minut, co spędzić godzinę na obserwowaniu towarzyszy i "rozmowach". Tutaj niestety minus, że Artem ponownie jest niemy, chociaż nie przeszkadza mu to jak zwykle być narratorem w ekranach ładowania.

Jestem także pod dużym wrażeniem strony technicznej. Metro zawsze wyciskało ostatnie soki ze sprzętu przekuwając je na śliczną oprawę, a tutaj miałem pewne obawy o płynność na podstawowym Xboksie One - oczywiście do czasu testu wydajności przeprowadzonego przez DF, który postawił go nad PS4 dzięki dynamicznej zmianie rozdzielczości. Tę ostatnią da się czasem zauważyć, ale całościowo Metro Exodus wygląda i działa kapitalnie.

Cieszę się, że dane mi było poznać tę znakomitą trylogię i dużo bardziej klimatyczne podejście do tematu postapo, niż czynią to zachodnie produkcje. Całość łyknąłem w zasadzie na jednym wdechu, bo MS wrzucił wszystkie części do Game Pasa. Piękna rzecz.
0 kudosshuwar   @   15:29, 16.07.2019
Prawda, NPCe potrafią gadać ... że tak powiem, gęba im się nie zamyka. Czasami specjalnie stałem by zobaczyć czy te dialogi mają w ogóle jakiś koniec, czy są zapętlone. Niesamowicie zrobiona jest też podróż pociągiem. Nie sposób zauważyć zapętlenia krajobrazu (może to generowane in real time jest?).
0 kudosguy_fawkes   @   22:36, 16.07.2019
Te niekończące się rozmowy czasem były aż denerwujące, kiedy człowiek chciał jednocześnie przeć do przodu i wysłuchać/przeczytać wszystko o świecie gry. Natomiast podczas podróży Aurorą krajobraz po prostu się zapętla - znana sztuczka, bo etap z pociągiem gościł w wielu tytułach. Przyznam jednak, że tutaj wygląda to naprawdę imponująco.
0 kudosshuwar   @   07:43, 17.07.2019
Kiedy właśnie ja próbowałem wypatrzeć to zapętlenie - bez powodzenia.