Marcus Fenix powraca! W nowej odsłonie do znanego Delta Squad, czyli Marcusa, Doma, Cole'a i Bairda, dołączają dwie nowe postaci. Tai Kaliso to religijny, honorowy wojownik, który dodaje mistycznego klimatu fabule. Dizzy - człowiek z poboru, który wstąpił do armii w zamian za zapewnienie ochrony jego rodzinie. Poznajemy również Chairmana Prescotta - głównego lidera COG-u, wyżej postawionego nawet niż poznany w pierwszej części generał Hoffman. Tym razem to on wydaje główny rozkaz całej drużynie płomienną przemową, wysyłając ich na kolejną samobójczą misję. W czasie kampanii, spotykamy także kobiety, w tym m.in. żonę Dominica Santiago.
Akcja GoW 2 rozgrywa się 6 miesięcy po wydarzeniach poprzedniczki. Tym razem wojna z Szarańczą przedstawia się mroczniej, bardziej przytłaczająco. W przygodzie jaką dane nam będzie przeżyć, zostaje zawartych wiele wątków związanych z każdym z bohaterów. Bierzemy udział w wielkiej kontrofensywie. Obsadzając monstrualne pojazdy zmierzamy do miast okupowanych przez Locustów. Tam przy pomocy tak zwanych "wind do piekła" otwieramy sobie drogę do podziemnych baz nieprzyjaciela. Gears of War 2 ukazuje konflikt w jeszcze większej skali ze znacznie liczniejszym i potężniejszym nieprzyjacielem.
W pierwszej części Gears of War podczas walki z Locustami mieliśmy do dyspozycji opcję pozwalającą na wydawanie rozkazów członkom naszego oddziału. W drugiej odsłonie dzieła Epic Games nie istnieje taka możliwość. Standardowo, sequel niesie ze sobą większe mapy, nowych przeciwników i nowy arsenał. Z tych ostatnich najciekawiej prezentują się: Scorcher (czyli miotacz ognia), Medusa (bardzo silny pistolet Locustów) oraz granaty z trującym dymem, paraliżującym na chwilę przeciwnika.
Zmiany nie ominęły również rozbudowanego multiplayera. Na jednej mapie może się zmierzyć ze sobą maksymalnie dziesięciu graczy jednocześnie. Podczas przemierzania terenu korzystamy ze specjalnych metalowych tarczy, które chronią nas przed pociskami, lecz spowalniają równocześnie nasze ruchy. Poprawie uległ system chowania się za przeszkodami, a całkowitą nowość stanowią pojedynki na piły (obecne także w głównej kampanii). Ponadto zmodyfikowano działanie granatów: rzucony ładunek może się przyczepić do różnych powierzchni i zadziałać wówczas jak mina. Mamy także trzy nowe tryby rozgrywki. Oprócz pojedynków drużyn 5v5, zmodyfikowanego trybu Assassination, interesująco wygląda Wanted (9 Locustów zmierzy się z jednym COG, lub też odwrotnie) oraz Meatflag - przeróbka CTF. W rolę flagi wciela się sterowana któregoś z graczy postać, która atakuje każdego kto się do niej zbliży. Należy ją powalić a potem zanieść do określonego miejsca.
Całość została przygotowana na silniku Unreal Engine w wersji 3.5. Jego potencjał drzemie w możliwości wygenerowania bogatego w detale i płynnie generowanego obrazu, map o większej powierzchni, gdzie znajdują się teraz setki modeli! Ulepszone zostało także oświetlenie oraz rendering, nadając całości oszałamiający wygląd.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler