Pillars of Eternity to powrót do chwały klasycznych gier cRPG - takich, jak Baldur's Gate oraz Icewind Dale. Za produkcją stoi studio Obsidian Entertainment.
Akcja Pillars of Eternity rozgrywa się w świecie fantasy zwanym Eora. Pomiędzy kolejnymi miastami nie podróżujemy własnoręcznie, a za pomocą mapy przenosimy się odkrytych ośrodków, miast (w nich może występować kilka mniejszych dystryktów) lub pobocznych lokacji. Eora składa się z różnotematycznych miejsc, takich jak tereny leśne, rozległe lochy czy pradawne ruiny. Wyimaginowane uniwersum bogate jest też w różne rasy postaci - występują tu ludzie, elfy, krasnoludy, Aumaunie, Boscy oraz Orlanie.
Rozgrywka oferuje kierowanie własnym bohaterem, którego kreujemy przed rozpoczęciem zabawy. Nadajemy mu nie tylko rasę, ale też i klasę, czyli fach, w którym będzie się specjalizował (m.in. Druid, Kapłan czy też Łowczyk). W trakcie wykonywania kolejnych zadań, do naszej świty możemy dołączać (lub też nie) kolejne postacie niezależne. Posiadają one własną historię, cele oraz priorytety, zaś w podróży raczą nas rozmowami i anegdotkami.
Produkcja studia Obisidian Entertainment duży nacisk kładzie na eksplorację, wykonywanie zadań oraz taktyczną walkę. Potyczki przebiegają w czasie rzeczywistym, niemniej jednak możemy skorzystać również z aktywnej pauzy, by wydać kolejne polecenia naszym wojownikom. Naszym głównym celem jest odkrywanie kart historii przygotowanych przez projektantów, wykonywanie zadań głównych oraz pobocznych oraz uzyskiwanie kolejnych poziomów doświadczenia. Punkty potrzebne do tej ostatniej czynności zdobywamy wyłącznie w wyniku pomyślnego kończenia questów - masowe zabijanie potworów jest zatem nieopłacalne. Rozgrywka oferuje również szeroki doboru oręża potrzebnego do kolejnych potyczek, a także zbroi i pozostałego wyposażenia. Każdy z nich ma swoje statystyki, siłę ataku lub też obrony.
Kolejne wartości zdobywane podczas wchodzenia na wyższe levele, rozdajemy pomiędzy tak oczywiste umiejętności jak zręczność, atletyka czy też mechanika, a które określają jego fizyczne cechy. Oprócz tego rozwijamy stanowczość oraz intelekt, co odblokowuje kolejne możliwe kwestie podczas dialogów
Pillars of Eternity stawia na rozbudowany system rozmów, które nie tylko - przez swoje bogactwo - przedstawiają kolejne fragmenty historii, ale także kształtują otaczający świat. Wszystko to za sprawą wyborów moralnych - skutki naszych decyzji widać niejednokrotnie na każdym kroku.
W późniejszym etapie rozgrywki na własność otrzymujemy Twierdzę - kompleks budynków jest kompletnie zrujnowany, zaś naszym nieobowiązkowym zadaniem jest przywrócenie świetności temu miejscu. Za zdobyte złoto rozbudowujemy kolejne fragmenty Twierdzy, podnosząc dzięki temu jej właściwości obronne oraz zwiększając jej prestiż. Dzięki temu w późniejszym okresie pojawiają się kupcy, wędrowcy lub koronowane głowy, co może zaowocować kolejnymi zadaniami do wykonania. Oprócz tego możemy przechowywać tam jeńców oraz więźniów złapanych np. podczas próby zaatakowania naszych włości.
Pillars of Eternity działa na silniku Unity. Kamera działa w rzucie izometrycznym, tym samym imitując styl klasycznych produkcji z końcówki ubiegłego stulecia, a na których tytuł się wzoruje. Środowisko jest bardzo dobrze wykonane oraz bogate, zaś efekty pogodowe takie jak deszcz lub np. pożar prezentują się naprawdę efektownie.
Serca fanów oldschoolowych gier cRPG rozgorzały na nowo, kiedy studio Obsidian Entertainment uruchomiło kampanię crowdfundingową dla Pillars of Eternity! Wtedy jeszcze dumnie kroczące pod nazwą Projec...
Gdy rozpoczęła się zbiórka na tajemnicze Project Eternity nikt nie był w stanie przypuszczać, że potencjalni twórcy (wszak nie wiedziano, czy uda się ufundować produkt) – studio Obsidian Enterta...
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler