Tomb Raider: Definitive Edition (PS4) - okladka

Tomb Raider: Definitive Edition (PS4)

Premiera:
28 stycznia 2014
Premiera PL:
31 stycznia 2014
Platformy:
Gatunek:
Akcja / Przygodowa
Język:
- napisy
Wydawca:
Dystrybutor:
Strona:

ObserwujMam (21)Gram (0)Ukończone (9)Kupię (5)

Opis Tomb Raider: Definitive Edition (PS4)
The_Boss @ 11:38 08.12.2013
Maciej "The_Boss" Warsiewicz

Śr. długość gry: 9h 36min

+ czaswięcej

Tomb Raider: Definitive Edition to specjalne wydanie gry, opublikowanej w 2013 roku na komputerach PC oraz konsolach Xbox 360 i PlayStation 3. Produkcja stanowi jedynie aktualizację tytułu do formatu konsol następnej generacji, a zatem dedykowanego Xbox One i PlayStation 4.

Tomb Raider to prequel wszystkich dotychczasowych produkcji z Larą Croft, jako protagonistką. Historia zaczyna się, kiedy Croftówna, płynąc swoim statkiem badawczym uczestniczy w gigantycznym sztormie, w wyniku czego jej łódź się rozbija. W rezultacie tych wydarzeń bohaterka trafia do dzikiej dżungli, gdzie spotyka wrogo nastawione stworzenia - stanowi dla nich po prostu ciekawą zdobycz. Aby przeżyć musi wykorzystać maksymalnie wszystkie rzeczy w zasięgu wzroku oraz posiadane umiejętności. Akcja ma miejsce na owianej tajemnicą wyspie u wybrzeży Japonii. Wydarzenia rozgrywają się w otwartym świecie, który zmienia się w czasie rzeczywistym. Został on jednak podzielony na mniejsze segmenty - do poszczególnych stref przenosimy się wraz z osiągnięciami w trybie fabularnym.

Na potrzeby programu twórcy opracowali nowy sposób poruszania się. Dzięki niemu możliwy jest niemalże każdy ruch, jaki jesteśmy w stanie sobie wyobrazić i chcemy zrealizować. Do przemierzania terenu pomocne okazują się m.in. maczety, haki oraz liny. Umiejętne z nich korzystanie, pozwala się dostać do niedostępnych wcześniej miejsc. Powyższe narzędzia służą też do walki z dziką zwierzyną zamieszkującą archipelag. Na potrzeby gry deweloperzy opracowali niezwykle brutalny system przetrwania na wyspie.

Tomb Raider: Definitive Edition opracowano w oparciu o autorski silnik graficzny Crystal Engine, gdzie pierwsze skrzypce gra niezwykle dopieszczona animacja oraz tekstury wysokiej rozdzielczości. Wszystko zostało jeszcze bardziej dopracowane i dopieszczone dzięki możliwościom konsol Xbox One i PlayStation 4, a w rezultacie otrzymujemy jeszcze gęstszą roślinność, jeszcze płynniejsze ruchy oraz bardziej efektowne potyczki z wrogami. Z całej oprawy wizualnej, najbardziej zyskał otwarty świat, albowiem konsole, na których debiutuje produkcja dysponują znacznymi zasobami pamięci RAM.

Tomb Raider to nie tylko rozgrywki w pojedynkę, ale także tryb multiplayer.


Wkład w encyklopedię mieli:   Materdea, Dirian,
PEGI: Od 18 latZawiera przemocZawiera mocny językZawiera kontrolowane rozgrywki sieciowe
Screeny z Tomb Raider: Definitive Edition (PS4)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
1 kudosguy_fawkes   @   17:03, 03.12.2018
Według statystyk w grze mam już sobą 44% scenariusza a ciągle mi się wydaje, że pograłem niewiele. Wszystko staram się robić na 100%, bo tutaj nie nastręcza to trudności - to nie AC, by zasypać gracza miliardami znajdziek. Zrebootowany Tomb Raider rzeczywiście wciąga, ale to zupełnie inny tytuł, niż wszystkie poprzednie odsłony. Zagadki są (póki co) bardzo proste, intuicyjne (za to akurat należą się brawa), ale eksploracja nie polega już na małpiej zwinności, refleksie i świadomości otoczenia, a na metroidvaniowemu rozbudowywaniu zdolności i ekwipunku, by uzyskać dostęp do nowych obszarów. Jako sam koncept nie jest to złe, ale mocno obniżyło próg wejścia dla nowych graczy, których mogły odstraszać poprzednie odsłony. Teraz to w zasadzie takie Uncharted, tylko zamiast Drake'a mamy Larę, która co chwila jęczy z bólu obijana, turbowana, raniona - scenarzyści się wręcz nad nią znęcają. Nie do końca mi się coś takiego podoba, zaś przeobrażenie nowej serii odbieram wyłącznie jako poszerzenie widowni - nawet Lara w trakcie gry rzuca wymowne "Nienawidzę grobowców". I rzeczywiście, gameplay jest dużo prostszy, bardziej liniowy, zaś wyzwania z grobowcami opcjonalne.

Gra się w to bardzo przyjemnie, ale szczerze mówiąc za idealny punkt serii uważam pierwszą trylogię od Crystal Dynamics, gdzie w umiejętny sposób wyważono dynamiczny gameplay, dopracowane sterowanie, ciekawą historię, a nie odbyło się to kosztem dziedzictwa serii, czyli zagadek środowiskowych w starożytnych ruinach. A jeśli komuś sterowanie nie przeszkadza, a uwielbia wyzwania, to zdecydowanie powinien się zwrócić w stronę oryginalnych odsłon od Core Design. O nowych Tomb Raiderach najwymowniej chyba świadczy fakt, że na stanowiskach z ostatnią odsłoną na PGA ludzie, którzy tam usiedli dosłownie na kilka minut i potem przekazywali pada dalej, dochodzili bardzo daleko bez większych problemów.

EDIT: Tomb Raider ukończony z in-game'owym 100%. Co prawda nie zdobyłem wszystkich przewidzianych dla singla trofeów (multi nie ruszam, bo nie mam Plusa, a poza tym nie przepadam), ale za to mam komplet dokumentów, reliktów, całkowicie rozwiniętą postać i wszystkie ulepszenia do broni. Do samego końca nie pojawiały się zagadki wymagające większego kombinowania - tutaj nieustannie prze się do przodu bez większych przystanków. Relaksujące, ale jednak dużo bardziej w stylu Uncharted, niż jakiejkolwiek poprzedniej odsłony. Zaryzykuję nawet stwierdzenie, że Nathan Drake spotykał na swojej drodze bardziej skomplikowane zagwozdki, niż Lara tutaj... Puszcza oko
0 kudoswojteklog   @   22:38, 31.01.2021
Moge polecic, fajna niedluga gierka, akcja caly czas.