Medieval: Total War to 12 grywalnych stron konfliktu - znajdziemy tu reprezentantów krajów Europy Zachodniej, Wschodniej, ludy Środkowego Wschodu, a także hordy mongolskie. Nawet muzyka, jaka znajduje się w grze została podzielona na cztery grupy, tak, aby klimatem odpowiadać konkretnemu regionowi Europy. Podobnie jak w wypadku Shoguna i tym razem ścieżka dźwiękowa towarzysząca bitewnym zmaganiom jest bardzo dynamiczna i uwypukla zmiany tempa akcji.
Zmianom uległa wielkość map - średniowieczne bitwy rozgrywają się na planszach czterokrotnie większych niż w Shogunie. Nie zapomniano oczywiście o pełnym trój-wymiarze i rozmaitych przeszkodach terenowych, jak: góry, rzeki, lasy i bagna, a także rzecz jasna o mgle wojny, pokrywającej niezbadany teren, który jak zwykle może stać się znakomitą kryjówką dla nieprzyjacielskich wojsk.
Mając w pamięci wszystko, co zostało napisane wyżej można śmiało stwierdzić, że Medieval: Total War nie jest zwyczajną przeróbką poprzedniczki, ani adaptacją do nowych wymagań, a różnica nie ma polegać na tym, że pojawią się większe armie, większe mapy i większe bitwy.
Wystarczy wspomnieć, że w grze znajdzie się 100 typów jednostek, takich jak np.: łucznicy, rycerze, włócznicy, kusznicy i wiele, wiele innych, a każda z nich to odrębne cechy indywidualne w czasie bitwy.
Medieval przynosi z sobą całą gamę strategii defensywnych i ofensywnych, jakie znano i stosowano w średniowiecznych wojnach. Ponadto znaczącej zmianie uległa rola gracza w czasie bitew. Mamy większą swobodę wydawania rozkazów i wpływ na zachowanie każdego oddziału, więc wreszcie nie będzie problemów z wycofaniem się, zamieszania spowodowanego wprowadzeniem do walki świeżych jednostek i przegrupowywaniem oddziałów w celu wydania nowych rozkazów.
Twórcy gry postarali się, aby kampanie i pojedyncze misje, jakie znajdują się w grze były jak najbardziej wierne prawdzie historycznej. Z takiego postawienia sprawy wyniknął podział kampanii, które rozmieszczono w trzech segmentach, a są to odpowiednio: zdarzenia dziejące się we wczesnym, środkowym i późnym średniowieczu. Na swej drodze spotkacie wiele słynnych postaci, które w mniejszym, bądź większym stopniu wpływają na charakter i przebieg rozgrywki. Spotkamy: Joannę d?Arc, króla Ryszarda Lwie Serce, El Cid?a i Williama Wallace?a. Ponadto będziemy uczestniczyć w takich wiekopomnych wydarzeń jak powrót Marco Polo, Czarna Zaraza i Wojna Stuletnia.
Ciekawie przedstawia się projektowana kampania, będąca powtórką z Wypraw Krzyżowych, a także kampania otwarta. Ta ostatnia spodoba się ludziom mającym w żyłach gorącą krew, buntownicze usposobienie i dyktatorskie usposobienie, bo przy pomyślnych wiatrach i odrobinie wysiłku pozwoli podbić całą Europę.
Wielki nacisk położono na inteligencję jednostek, jakimi przyjdzie nam dowodzić. Tym razem pojawi się 3-stopniowy system AI. Podział zostanie przeprowadzony na poziomie armii, oddziału i indywidualnie dla każdej jednostki. Inteligencja na poziomie armii reaguje na główne zmiany mające miejsce w czasie bitwy. Odpowiednio inteligencja oddziału odpowiada na zachowanie całych oddziałów, a AI jednostek to indywidualne reakcje żołnierzy. Dzięki takiemu rozwiązaniu wreszcie będzie możliwe coś, o czym do tej pory mogliśmy tylko pomarzyć, a mianowicie automatyczne sterowanie poczynaniami jednostek w szczególnych sytuacjach. Działa to tak, że ranne i osłabione jednostki samoczynnie wycofają się na tyły, a ich miejsce zajmą świeże oddziały. Ponadto oddziały posiadające przewagę są zdolne do automatycznego okrążania słabszych jednostek.
Szarżujący żołnierze, przełamywane szyki, tumany kurzu unoszące się spod końskich kopyt, uderzające w ziemię pociski i przepiękne krajobrazy. Takie cudowne odczucia towarzyszą nam od początku do końca.
Do gry dołączony został edytor map. Jest on tym samym narzędziem, którym posługiwali się programiści w czasie tworzenia gry. Przy użyciu kombinacji niezliczonych rodzajów krajobrazu, warunków pogodowych i ukształtowania terenu będziemy mogli wyczarować własne nigdzie indziej niespotykane mapy. Ciekawym dodatkiem jest również oddzielny edytor przeznaczony dla historycznych bitew. Dzięki niemu otrzymujemy możliwość ingerowania we wszystkie ustawienia, takie jak: ilość oddziałów po każdej stronie, morale, itd. Możemy też ustalić, do jakiej mapy przemieścimy się w razie wygranej, a do jakiej jeśli przegramy.
Najlepszą drogą, aby powstająca gra mogła w przyszłości stać się prawdziwym przebojem jest zaimplementowanie dobrego multiplayera. Taki znalazł się oczywiście w Medieval: Total War. Jednocześnie może grać 8 ludzi.
Wkład w encyklopedię mieli: gregory16mix, dabi132,
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler