Europa Universalis IV to kolejna odsłona klasycznych gier strategicznych wydawanych przez szwedzkie studio Paradox Interactive.
Od wydania trzeciej odsłony serii minęło aż 6 lat. Sporo kazali sobie czekać na nową odsłonę cyklu twórcy jednej z najlepszych strategii na komputerach osobistych w historii, aczkolwiek opłaciło się. Dostajemy do pokierowania blisko 260 nacji na przestrzeni 300 lat (od 1444 do 1860 roku naszej ery) i prawie cztery tysiące historycznych postaci - w tym odtwarzanych kilkanaście istotnych, z punktu podręcznika, faktów z życia poszczególnych krajów.
Mimo całkiem pokaźnej ilości zmian, wiele mechanizmów zostało w podobnej formie, w jakiej widzieliśmy je przy okazji ogrywania trzeciej części. Jest to przede wszystkim szereg elementów wymagających naszej interwencji. Począwszy od ustroju, poprzez politykę zagraniczną, handel, gospodarkę i strukturę społeczną, a na badaniach naukowych, wojskowości, działaniach militarnych, eksploracji świata i kolonizacji nowych terytoriów skończywszy.
Do tego doliczyć koniecznie trzeba liczne usprawnienia jak, m.in. "punkty monarchii" czy też agentów (kupcy, dyplomaci, koloniści i misjonarze). Wszystko zamknięte jest w zgrabnej i poprawionej oprawie graficznej, napędzanej przez silnik Clausewitz 2.5. Europa Universalis IV oferuje również potyczki multiplayer do 32 graczy.
Chyba nie ma bardziej niszowej serii od Europy Universalis. Nie dość, że gry z tego cyklu mają rozgrywkę diablo trudną w opanowaniu, to w dodatku reprezentują gatunek strategii. A kto w dzisiejszych c...
Czy są na sali jacyś fani serii Europa Universalis? Czy w ogóle są tacy? Może już wyginęli? Nic bardziej mylnego – choć sama marka jest bardzo niszowa i trafia tylko do wąskiego grona odbiorców,...
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler