SimCity (PC)

ObserwujMam (55)Gram (16)Ukończone (6)Kupię (13)

SimCity - beta test (PC)


Raaistlin @ 21:36 18.02.2013
Wojciech "Raaistlin" Onyśków

Od premiery SimCity 4 minęło ponad 10 lat. Liczne, powstałe przez ten czas modyfikacje do podstawowej wersji gry świadczą o wzrastającym popycie na strategie ekonomiczne.

Od premiery SimCity 4 minęło ponad 10 lat. Liczne, powstałe przez ten czas modyfikacje do podstawowej wersji gry świadczą o wzrastającym popycie na strategie ekonomiczne. Czy w końcu mistrzowie gatunku, firma Maxis zaserwuje nam tytuł godny miana tej znamienitej serii?


Więcej filmów z SimCity


I tak, i nie. Nowe SimCity nie próbuje przeprosić starych fanów za tak długą posuchę, celując raczej w nowych użytkowników. No dobra, w praktyce nie wygląda to źle, a sama gra ma ogromny potencjał, jednak czegoś mi tu brakuje.

Być może owe braki wynikają z faktu bardzo skromnej bety. Jeszcze kilka lat temu nie można by tego nazwać demem, a w dzisiejszych czasach wejście na takie wydarzenie serwowane jest w wyselekcjonowanym gronie osób. Omawiane testy wersji beta dostępne były jedynie przez 24 godziny. Nie to jednak było największą zmorą grających. Otóż deweloperzy ograniczyli czas pojedynczej rozgrywki do jednej godziny. Przez ten czas zdążyłem rozwinąć trochę miasto, jednak z zobaczeniem bardziej zaawansowanych rozwiązań trzeba będzie poczekać do premiery wersji finalnej. Po spędzonej godzinie gra cofała nas bowiem do menu i pozwalała na rozpoczęcie nowej przygody, z zupełnie nowym miastem.



Stąd też trudno jest mi cokolwiek napisać o nadchodzącej grze studia Maxis. Mimo wszystko pewne rzeczy udało mi się przetestować - choć najbardziej rewolucyjne moduły wciąż pozostają dla mnie niewiadomą.

Pierwsze, co rzuca się w oczy zaraz po odpaleniu gry, to o wiele niższy próg dostępu dla graczy. O co chodzi? Ano o to, że z rozgrywką spokojnie poradzą sobie nawet casuale, które wcześniej z serią do czynienia po prostu nie miały. Wszelkie wątpliwości rozwiewa ciekawie rozbudowany samouczek, w którym poznajemy podstawowe tajniki gry okraszone lekką i humorystyczną formą. Dość powiedzieć, że kończy się on wielkim deszczem meteorytów (i o dziwo rozgrywka nie toczy się na terenie Rosji).

Z drugiej jednak strony, SimCity wciąż jest bardzo zaawansowane w dalszej części rozgrywki i nie raz, nie dwa stawia przed trudnymi wyborami, które w głównej mierze podyktowane są deficytem finansowym. Zarządzanie sporych rozmiarów miastem wymaga mądrego planowania każdego ruchu. W przeciwnym wypadku bardzo szybko okaże się, że w centrum przestępczość szerzy się w niesamowitym tempie, a na obrzeżach miasta zwiększa się zanieczyszczenie.



Jako burmistrz musimy zadbać o praktycznie każdy aspekt mający jakikolwiek wpływ na miasto. Bawimy się zarówno ekonomią, jak i ekologią. Równie ważne są także problemy społeczne – bardziej zamożni mieszkańcy nie pozostaną na terenie mieściny, jeżeli nie zadbamy o ich potrzeby. A wymagają oni między innymi ekskluzywnych sklepów czy dostępu do parków rozrywki. O podstawie – wodzie i elektryczności, nawet nie wspominając.

SimCity nie wymaga budowania sieci wodociągów, kanalizacji czy też słupów z energią elektryczną. Wszystkie te dobra zawarte są w drodze. Gdziekolwiek dociera ulica, tam też znajdziemy resztę wyżej wymienionych surowców. Jest to największe uproszczenie względem poprzednich części serii, jednak nie powiedziałbym, że przez to gra nadaje się jedynie dla niedzielnych graczy. Twórcy oszczędzili nam po prostu żmudnego planowania poszczególnych elementów, przez co możemy skupić się na ważniejszych rzeczach – na przykład na budowie stacji promu kosmicznego czy międzynarodowego lotniska.

Screeny z SimCity (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosamdep50   @   15:46, 19.02.2013
Na nowo nabrałam nadziei, że Studio Maxis nie odeszło zbyt daleko od chlubnych dokonań z przed wielu lat. Puszcza oko
Chociaż ten na przykład fragment opisu, lekko mnie zmroził na chwilę:
"SimCity nie wymaga budowania sieci wodociągów, kanalizacji czy też słupów z energią elektryczną. Wszystkie te dobra zawarte są w drodze. Gdziekolwiek dociera ulica, tam też znajdziemy resztę wyżej wymienionych surowców. Jest to największe uproszczenie względem poprzednich części serii, jednak nie powiedziałbym, że przez to gra nadaje się jedynie dla niedzielnych graczy. Twórcy oszczędzili nam po prostu żmudnego planowania poszczególnych elementów, przez co możemy skupić się na ważniejszych rzeczach – na przykład na budowie stacji promu kosmicznego czy międzynarodowego lotniska. "

Jednak po przejściu na następną stronę nieco się uspokoiłam, choć nadal nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że budowa lotniska lub stacji promu (sic!!!) jest ważniejsza, niż zapewnienie miastu wywozu śmieci i dostarczenia czystej wody.
Jak widać po miastach w biednych krajach, to są absolutne priorytety, bez których następuje kataklizm nie tak widowiskowy, ale w liczbie ofiar równy tym spektakularnym.

No, może jednak warto czekać - wszystko się okaże dopiero po zakupie, niestety... a to, co mnie irytuje, będzie irytować nadal.
Po co komuś, kto absolutnie nie planuje gry multiplayer, stałe połączenie z internetem???

0 kudosmikhail01   @   17:26, 19.02.2013
Ja lubię się bawić w budowanie kanalizacji i sieci energetycznej. Jeszcze bardziej w planowanie sieci dróg, mostów i tuneli. Nie wiem dlaczego, ale sprawia mi to po prostu radochę.
Stałe połączenie z netem będzie potrzebne chyba do zapisywania stanu gry na serwerach producenta, co moim zdaniem jest jak kop w krocze dla gracza. Awaria netu i nie pograsz. Zwykłe chamstwo, ale pewnie będzie to tłumaczone zabezpieczeniem przed piractwem.
0 kudosRaaistlin   @   21:33, 19.02.2013
Takie mamy czasy, wszystko teraz dzieje się online.

Co do wywozu śmieci i wody - ależ owszem, nadal trzeba się tym zajmować. Budowa wysypiska to nie wszystko, należy również zadbać o ilość śmieciarek, które obsługują miasto. Albo zakupić usługę w sąsiedniej mieścinie. O wodę też musimy zadbać. Postawienie wieży ciśnień zaraz obok ujścia kanalizacji sprawi, że mieszkańcy zaczną się truć ze względu na wysokie zanieczyszczenie. Zniwelowano po prostu żmudne doprowadzanie tych rzeczy do domostw. Wystarczy przyłączyć punkt wyjścia do ulicy, a później zadbać, aby domostwa i firmy miały połączenie z drogą.
0 kudosOmen94   @   18:26, 01.03.2013
Wole Tropico lepsze jest od SimCity jak dla mnie Uśmiech jakie wasze jest zdanie Tropico VS SimCIty
ale tropico mogli lepiej zrobić, w następnym tropico jak będzie oczywiście, niech zrobią więcej opcji
i może lepsze wyspy większe,