Battlefield 5 - włączony ray tracing oznacza potężny spadek wydajności
Studio DICE twierdziło przed premierą, że ray-tracing nie wpływa mocno na spadek wydajności. Zdaje się jednak, że jest wręcz przeciwnie.
Podczas prezentacji technologii ray-tracingu w Shadow of The Tomb Raider, jeszcze podczas gamescomu, mogliśmy dostrzec potężne spadki wydajności względem tej samej scenki z wyłączonym DXR. Deweloperzy z Eidos Montreal zrzucali to na wczesną wersję gry, a chwilę później swoje trzy grosze do tematu dorzucili Szwedzi ze studia DICE, którzy stwierdzili, że po odpowiedniej optymalizacji, ray-tracing wcale nie wpływa mocno na wydajność.
Zdaje się jednak, że przedstawiciele DICE kłamali, albo po prostu nie potrafią odpowiednio zoptymalizować tej technologii. Ray-tracing trafił bowiem właśnie do Battlefield 5 i jest to pierwsza dostępna na rynku gra oficjalnie obsługująca najnowszy wodotrysk. Cóż jednak z tego, skoro spadki wydajności są tak olbrzymie, że gra potrafi działać na granicy płynności.
Przykładowy filmik porównawczy z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem nagrał Marcin Jaskólski z benchmarka. Wideo powstało na komputerze wyposażonym w mocarny procesor AMD Ryzen Threadripper 1950X oraz kartę NVIDIA GeForce RTX 2080 FE.
Jak widać na materiale, przy wyłączonym ray-tracingu Battlefield 5 na powyższym setupie śmiga przy około 70-80 klatkach na detalach ultra w rozdziałce 1440p. Wynik z pewnością zadowalający i obrazujący niezłą optymalizację gry. Co się dzieje po włączeniu ray-tracingu? Klatki drastycznie spadają i wahają się w przedziale 20-35 fps. Przypomnijmy, że mowa tu o karcie graficznej za 3699 zł.
Poniżej jeszcze kilka testów z serwisu techpowerup dla całej rodziny kart RTX:
Ciężko to nawet jakoś skomentować i nie do końca wiadomo czy to kwestia kiepskiej optymalizacji ray-tracingu, czy po prostu obecnie dostępne karty z rodziny GeForce RTX są zwyczajnie zbyt słabe by poradzić sobie ze wspomnianą technologią.
W każdym razie, nie wygląda to dobrze i aż zaskakujące, że DICE zdecydowało się w ogóle wypuścić aktualizację z ray tracingiem, skoro działa to tak tragicznie.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler