Battlefield 5 - włączony ray tracing oznacza potężny spadek wydajności

Studio DICE twierdziło przed premierą, że ray-tracing nie wpływa mocno na spadek wydajności. Zdaje się jednak, że jest wręcz przeciwnie.

@ 15.11.2018, 09:37
Adam "Dirian" Weber
Chwalmy Słońce!
pc, ps4, xbox one

Battlefield 5 - włączony ray tracing oznacza potężny spadek wydajności

Podczas prezentacji technologii ray-tracingu w Shadow of The Tomb Raider, jeszcze podczas gamescomu, mogliśmy dostrzec potężne spadki wydajności względem tej samej scenki z wyłączonym DXR. Deweloperzy z Eidos Montreal zrzucali to na wczesną wersję gry, a chwilę później swoje trzy grosze do tematu dorzucili Szwedzi ze studia DICE, którzy stwierdzili, że po odpowiedniej optymalizacji, ray-tracing wcale nie wpływa mocno na wydajność.

Zdaje się jednak, że przedstawiciele DICE kłamali, albo po prostu nie potrafią odpowiednio zoptymalizować tej technologii. Ray-tracing trafił bowiem właśnie do Battlefield 5 i jest to pierwsza dostępna na rynku gra oficjalnie obsługująca najnowszy wodotrysk. Cóż jednak z tego, skoro spadki wydajności są tak olbrzymie, że gra potrafi działać na granicy płynności.

Przykładowy filmik porównawczy z włączonym i wyłączonym ray-tracingiem nagrał Marcin Jaskólski z benchmarka. Wideo powstało na komputerze wyposażonym w mocarny procesor AMD Ryzen Threadripper 1950X oraz kartę NVIDIA GeForce RTX 2080 FE.

Jak widać na materiale, przy wyłączonym ray-tracingu Battlefield 5 na powyższym setupie śmiga przy około 70-80 klatkach na detalach ultra w rozdziałce 1440p. Wynik z pewnością zadowalający i obrazujący niezłą optymalizację gry. Co się dzieje po włączeniu ray-tracingu? Klatki drastycznie spadają i wahają się w przedziale 20-35 fps. Przypomnijmy, że mowa tu o karcie graficznej za 3699 zł.


Poniżej jeszcze kilka testów z serwisu techpowerup dla całej rodziny kart RTX:

Ciężko to nawet jakoś skomentować i nie do końca wiadomo czy to kwestia kiepskiej optymalizacji ray-tracingu, czy po prostu obecnie dostępne karty z rodziny GeForce RTX są zwyczajnie zbyt słabe by poradzić sobie ze wspomnianą technologią.

W każdym razie, nie wygląda to dobrze i aż zaskakujące, że DICE zdecydowało się w ogóle wypuścić aktualizację z ray tracingiem, skoro działa to tak tragicznie.


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosdabi132   @   10:08, 15.11.2018
Słabiutko Dice. Pytanie czy to faktycznie wina tego, że karty nie dają rady czy może po prostu nie zoptymalizowali odpowiednio. Trzeba będzie poczekać na aktualizację do BF V. Jeśli to faktycznie wina kart, no to niezła wtopa z tym i te układy nie są warte swojej ceny.
1 kudosSoyer90   @   10:50, 15.11.2018
Najlepsze w sumie jest to, że na karcie jest specjalny układ odpowiadający za RT czyli w praktyce nie działa bo cała karta jest katowana. Jak dla mnie osobiście nvidia powinna zrobić kartę która na tą chwile ogarnie na luzie 4k w 60 fpsach, a od następnej generacji na mocniejszych układach wprowadzić RT. AMD słusznie powiedziało, że RT wprowadzą kiedy obsłuży go najsłabsza karta.
0 kudosDirian   @   11:18, 15.11.2018
Cytat: Soyer90
Jak dla mnie osobiście nvidia powinna zrobić kartę która na tą chwile ogarnie na luzie 4k w 60 fpsach

No zrobiła - RTX 2080 Ti nie ma z tym problemu w większości gier, a i RTX 2080 z reguły 60 fps pozwala osiągnąć. Oczywiście bez ray tracingu.
0 kudosbalic87   @   11:42, 15.11.2018
Cytat: Dirian
Cytat: Soyer90
Jak dla mnie osobiście nvidia powinna zrobić kartę która na tą chwile ogarnie na luzie 4k w 60 fpsach

No zrobiła - RTX 2080 Ti nie ma z tym problemu w większości gier, a i RTX 2080 z reguły 60 fps pozwala osiągnąć. Oczywiście bez ray tracingu.
Niestety mowa tu o wlaczonym RT ... lepiej niech wypuszcza mocniejsze karty graficzne ktore nie beda mialy problemu z obsluga wspomnianej technologii bo nie oszukujmy sie szczerze mowiac to to co dostaniemy po az 3 latach oczekiwania wzgledem poprzedniej generacji jezeli chodzi o karty ze sredniej polki cenowej, a mianowicie wzrost mocy rzedu 50% to moim zdaniem jakas kpina gdyz taka progresja miedzy wczesniejszymi generacjami (liczac do serii GTX 9xx) odbywala sie w 2 razy krotszym czasie i gdyby takie same tempo zostalo zachowane do chwili obecnej to mielibysmy karty gdzie najslabszy model nie mialby rzadnego problemu z udzwignieciem tego tematu ...

ale oczywiscie lepiej zamiast tego wprowadzic jakas nowa technologie ktora nie bedzie funkcjonowac jak nalezy ale z kolei w jakis sposob usprawiedliwi zastoj w rozwoju samego sprzetu a gracze niech sie ciesza z tych 20-35 fps przy kartach z najwyzszej polki :]
0 kudosSoyer90   @   11:51, 15.11.2018
Cytat: Dirian
Cytat: Soyer90
Jak dla mnie osobiście nvidia powinna zrobić kartę która na tą chwile ogarnie na luzie 4k w 60 fpsach

No zrobiła - RTX 2080 Ti nie ma z tym problemu w większości gier, a i RTX 2080 z reguły 60 fps pozwala osiągnąć. Oczywiście bez ray tracingu.


2080ti trzyma fpsy na granicy 60, w niektórych grach nawet wartość spada.

Crysis 3 - 60,7 fps
Deus Ex:MD - 54,9 fps
GTA V - 65,9 fps
AC:Origins - 63,5 fps

Karta za około 5,5 tyś trzyma się na granicy 60 fps. Wyjdzie wymagająca gra np Metro Exodus i klatki polecą mocno w duł na 4k. Nvidia powinna wydać taką 2080ti która trzymałaby mocno ponad 80-100 fps-ów żeby był zapas mocy. Jeśli masz ustawiony vsync i liczysz na 60 fps to mogą się okazać spadki w grach i grafika będzie szaleć bez g-sync.
0 kudosdabi132   @   12:13, 15.11.2018
Cytat: Soyer90
Jak dla mnie osobiście nvidia powinna zrobić kartę która na tą chwile ogarnie na luzie 4k w 60 fpsach

Nvidia powinna wydać taką 2080ti która trzymałaby mocno ponad 80-100 fps-ów żeby był zapas mocy.

Powinna, powinna, powinna...
Ale nie musi, bo AMD jest daleko w tyle i nie mają z kim konkurować. Tak więc po co robić lepszą kartę z mocą na zapas jak można wydać taką o kilka, kilkanaście procent wydajniejszą od poprzedniej generacji, a za dwa, trzy lata wypuścić kolejną?
W sumie to przecież nikt nie karze ci gonić za kilkoma fpsami więcej i wymieniać kartę graficzną co generację.
0 kudosHighline   @   13:12, 15.11.2018
Cytat: dabi132
Słabiutko Dice. Pytanie czy to faktycznie wina tego, że karty nie dają rady czy może po prostu nie zoptymalizowali odpowiednio. Trzeba będzie poczekać na aktualizację do BF V. Jeśli to faktycznie wina kart, no to niezła wtopa z tym i te układy nie są warte swojej ceny.

Gdzie wina kart ? Jak wsadzisz do samochodu za maly silnik to nie narzekasz że powoli jedzie. Ktoś wypuścił crap technologie do której nawet najnowocześniejsze karty nie są przystosowane i tyle. Wina kart, nieźle sie uśmiałem Uśmiech
0 kudosdabi132   @   13:55, 15.11.2018
Cytat: Highline
Gdzie wina kart ? Jak wsadzisz do samochodu za maly silnik to nie narzekasz że powoli jedzie. Ktoś wypuścił crap technologie do której nawet najnowocześniejsze karty nie są przystosowane i tyle. Wina kart, nieźle sie uśmiałem Uśmiech

Odniosłem się do benchmarków w których wyraźnie widać, że karty nie dają rady sobie z włączonym Ray-tracingiem i albo jest to wina słabej optymalizacji przez twórców albo tego, że te karty są po prostu za słabe.
Według ciebie jest to wina technologii?? To raczej producent układów graficznych przygotował za słaby produkt. Do tego przecież reklamowany i sprzedawany jako sprzęt potrafiący obsłużyć technikę śledzenia promieni. Sama technologia będzie dopracowywana ale i tak wymaga mocniejszego sprzętu, niż ten który mamy obecnie.
1 kudosDirian   @   14:09, 15.11.2018
Cytat: Soyer90
Cytat: Dirian
Cytat: Soyer90
Jak dla mnie osobiście nvidia powinna zrobić kartę która na tą chwile ogarnie na luzie 4k w 60 fpsach

No zrobiła - RTX 2080 Ti nie ma z tym problemu w większości gier, a i RTX 2080 z reguły 60 fps pozwala osiągnąć. Oczywiście bez ray tracingu.


2080ti trzyma fpsy na granicy 60, w niektórych grach nawet wartość spada.

Crysis 3 - 60,7 fps
Deus Ex:MD - 54,9 fps
GTA V - 65,9 fps
AC:Origins - 63,5 fps

Karta za około 5,5 tyś trzyma się na granicy 60 fps. Wyjdzie wymagająca gra np Metro Exodus i klatki polecą mocno w duł na 4k. Nvidia powinna wydać taką 2080ti która trzymałaby mocno ponad 80-100 fps-ów żeby był zapas mocy. Jeśli masz ustawiony vsync i liczysz na 60 fps to mogą się okazać spadki w grach i grafika będzie szaleć bez g-sync.

Ale to jest kwestia pogrzebania w ustawieniach gier i poprzesuwania kilku pasków. Akurat te gry co podałeś mają kiepską optymalizację więc jest jak jest. Deus Ex wygląda mocno przeciętnie a wymagania ma kosmiczne. AC Origins jak przyjrzymy się detalom i efektom wizualnym, to też graficznie aż tak wielkiego szału nie robi. Niemniej większość tych gier spokojnie da się ograć w 60 fps@4K nawet na RTX 2080 - wystarczy obniżyć nieco detale, zjechać z wygładzaniem krawędzi (które w 4K i tak nie jest zbytnio potrzebne) i gramy bez problemu z taką płynnością.

Zgadzam się natomiast, że w ray tracing najwyraźniej wdepnięto zbyt szybko - nie wiem czy to kwestia zbyt mało wydajnego sprzętu, czy tego, że deweloperzy nie potrafią odpowiednio zoptymalizować kodu. W każdym razie współczuję tym co wydali 5.5 kafla na kartę, bo chcieli zobaczyć ray tracing w akcji, a tu taka lipa.

0 kudosHighline   @   14:27, 15.11.2018
Cytat: dabi132
Cytat: Highline
Gdzie wina kart ? Jak wsadzisz do samochodu za maly silnik to nie narzekasz że powoli jedzie. Ktoś wypuścił crap technologie do której nawet najnowocześniejsze karty nie są przystosowane i tyle. Wina kart, nieźle sie uśmiałem Uśmiech

Odniosłem się do benchmarków w których wyraźnie widać, że karty nie dają rady sobie z włączonym Ray-tracingiem i albo jest to wina słabej optymalizacji przez twórców albo tego, że te karty są po prostu za słabe.
Według ciebie jest to wina technologii?? To raczej producent układów graficznych przygotował za słaby produkt. Do tego przecież reklamowany i sprzedawany jako sprzęt potrafiący obsłużyć technikę śledzenia promieni. Sama technologia będzie dopracowywana ale i tak wymaga mocniejszego sprzętu, niż ten który mamy obecnie.


Nie ma tu winy producentów sprzętu Uśmiech Możemy się kłócić czy pierwsze była kura czy jajko, ja jestem zdania że nowe oprogramowanie powinno być przystosowane do możliwości najnowocześniejszego sprzętu a tu mamy to co mamy. Technologia ktora szwankuje na karcie za 3,700 złotych.. Nie pokazuje się w ogóle czegoś takiego.. A poza tym ile osob może kupić takie karty. Strzał w stope, do roboty a nie kombinacje. Może im sie jeszcze oplaci, jeszcze nic straconego .
2 kudoskobbold   @   17:32, 15.11.2018
Cytat: Highline
Nie ma tu winy producentów sprzętu

Cytat: Highline
Technologia ktora szwankuje na karcie za 3,700 złotych..

A miała działać...czyli ktoś kłamie.
NVIDIA twierdzi, że obsługuje daną technologię(chwaląc się na lewo i prawo demami technologicznymi), z testów wynika, że jest wręcz odwrotnie...idąc Twoim tokiem rozumowania wina leży po stronie użytkownika bo się dał nabrać na marketing.
0 kudosKerberos   @   23:44, 15.11.2018
NVidia to w ogóle ma teraz przypał z tymi RTX. Jeśli ktoś kojarzy temat szybko padających 2080Ti sprzed 2 tygodni bodajże, to dzisiaj Zieloni przyznali się, że to ich błąd, i że nie gra coś z pamięciami VRAM. Jednak najlepsze jest to, że zabrali głos wtedy, kiedy byli już przyparci całkowicie do muru przez rozsierdzoną społeczność ze swojego forum i Reddita oraz to, że ludziom padał tylko flagowy RTX2080Ti, w innych modelach nie odnotowano takich przypadków.
0 kudosHighline   @   01:04, 16.11.2018
Cytat: kobbold
Cytat: Highline
Nie ma tu winy producentów sprzętu

Cytat: Highline
Technologia ktora szwankuje na karcie za 3,700 złotych..

A miała działać...czyli ktoś kłamie.
NVIDIA twierdzi, że obsługuje daną technologię(chwaląc się na lewo i prawo demami technologicznymi), z testów wynika, że jest wręcz odwrotnie...idąc Twoim tokiem rozumowania wina leży po stronie użytkownika bo się dał nabrać na marketing.


Jeśli ktoś jest na tyle głupi to trudno. Nie wykluczone że ktoś kupi dla jednej niepewnej technologii karte za 5 tyś. Chyba pękne ze śmiechu Uśmiech Wszyscy wiedzą czym jest snobizm w połączeniu z głupotą. Za 5 lat będzie taniej hehe. Taniej już może być, ceny kart graficznych są absurdalne z kilku powodów, podobnie jak procesorów. Dupy się komuś zagotowały żeby być pierwszym, szkoda tylko że straty wizerunkowe mogą się ciągnąć za taką firmą całymi latami .
0 kudosDirian   @   06:55, 16.11.2018
Cytat: Kerberos
NVidia to w ogóle ma teraz przypał z tymi RTX. Jeśli ktoś kojarzy temat szybko padających 2080Ti sprzed 2 tygodni bodajże, to dzisiaj Zieloni przyznali się, że to ich błąd, i że nie gra coś z pamięciami VRAM. Jednak najlepsze jest to, że zabrali głos wtedy, kiedy byli już przyparci całkowicie do muru przez rozsierdzoną społeczność ze swojego forum i Reddita oraz to, że ludziom padał tylko flagowy RTX2080Ti, w innych modelach nie odnotowano takich przypadków.

RTX 2080 i RTX 2070 też podobno potrafiły padać - winna jest pamięć od firmy Micron. Po uwzględnieniu reklamacji dostaje się nowy egzemplarz z pamięciami od Samsunga.
Dodaj Odpowiedź