Jak bardzo łatki na luki Spectre i Meltdown wpływają na wydajność w grach?

Sytuacji przygląda się Digital Foundry.

@ 10.01.2018, 16:58
Adam "Dirian" Weber
Chwalmy Słońce!
pc, sprzęt

Jak bardzo łatki na luki Spectre i Meltdown wpływają na wydajność w grach?

Kontynuujemy temat łatania "dziur" w procesorach. Tym razem możemy rzucić okiem na chyba najbardziej interesującą nas rzecz - spadek wydajności procesorów w grach po zainstalowaniu odpowiednich aktualizacji, mających wyeliminować zagrożenie ataków typu Spectre / Meltdown.

Najprostszym sposobem instalowania łatek jest pobranie ich bezpośrednio przez Windows Update - taką opcję oferuje Microsoft. Patch ten zabezpiecza (w teorii) jednak jedynie przed atakami Meltdown. Swoje patche szykują jednak też producenci płyt głównych, na ataki Spectre (którymi przeciętny użytkownik komputera nie powinien się zbytnio martwić), choć zapewne będą one udostępniane jedynie dla nowszych układów. Wątpliwym bowiem jest, by decydowano się na aktualizację starszych płyt, mających na karku co najmniej kilka lat.

Redakcja Digital Foundry przyjrzała się, jak duży spadek w grach powoduje zainstalowanie łatki - zarówno tej ze strony Microsoftu, jak i dodatkowo płyty głównej. Do testów użyto 6-rdzeniowego procesora i5 8400, płyty Maximus 10 Hero na chipsecie Z370 oraz karty graficznej GTX 1080 Ti. Testy wykonywano w rozdzielczości Full HD, tak by możliwie jak najbardziej wyeliminować ograniczenia płynące ze strony grafiki, a skupić się na mocy procesora.

Windows 10 bez patchaWindows 10 z patchem na MeltdownWindows 10 patch Microsoftu na Meltdown + nowy BIOS na Spectre
Wiedźmin 3, Ultra, bez HairWorks139.8 fps 128.3 fps126.6 fps
Rise of the Tomb Raider, Very High, DX12121.6 fps117.2 fps121.6 fps
Far Cry Primal, Ultra128.4 fps127.0 fps126.2 fps
Crysis 3, Very High129.3 fps129.2 fps126.8 fps
Ashes of the Singularity, CPU Test35.3 fps35.5 fps35.6 fps
Assassin's Creed Unity, Ultra High131.1 fps131.2 fps130.3 fps

Jak widać, wbrew wcześniejszej panice, spadki w grach nie są wielkie i na pewno daleko im do spekulowanych wcześniej 30%. W większości przypadków jest to około 1-5% niższa wydajność, co może podchodzić nawet pod błąd pomiarowy. Nieco gorzej wygląda to w rodzimym Wiedźminie 3, gdzie faktycznie różnica jest większa - w przypadku załatania samego systemu wynosi 8.2%, w przypadku systemu i płyty głównej, jest to 9.4%. Mimo wszystko nadal mówimy tu jednak o sytuacji, gdy z procesora wyciskane są ostatnie poty i dla większości graczy jest to scenariusz trudny do osiągnięcia, o ile nie posiada na pokładzie odpowiednio potężnej karty graficznej.

Co ciekawe, gdy posiadamy słabszy procesor, w przypadku Digital Foundy był to i7 4790k (czyli de facto, nadal niezła jednostka), to odnotowywany spadek w Wiedźminie jest mniejszy - przy załataniu tylko luki Meltdown (dla Spectre nie było odpowiedniego BIOS-u), 3-letni Core i7 notował jedynie 3% spadek wydajności.

W innych grach wygląda to znacznie lepiej, co widać po tabelce. Wydaje się więc, że sytuacja nie jest wcale tragiczna i istnieje duże prawdopodobieństwo, że po instalacji łatek nawet nie dostrzeżemy, iż nasz komputer spisuje się w grach nieco gorzej niż do tej pory.


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosdabi132   @   17:53, 10.01.2018
Spadki niewielkie. Czyli cały szum przesadzony.
0 kudoslogan23   @   18:04, 10.01.2018
Może przesadzone ale i tak nie powinno być takich sytuacji. Ja poczekam aż będzie więcej informacji.
0 kudoskobbold   @   18:45, 10.01.2018
Jeśli chodzi o gry to od początku była mowa, że tutaj spadki nie będą za bardzo odczuwalne. Ucierpią najbardziej operatorzy hostingów i chmur obliczeniowych.
0 kudosshuwar   @   18:50, 10.01.2018
No nie wiem... Wiedźmin, to gra "bogata" graficznie, sandboxowa... więc podejrzewam, że wymagające tytuły dostaną po głowach i to znacznie.
0 kudosDirian   @   19:18, 10.01.2018
Cytat: kobbold
Jeśli chodzi o gry to od początku była mowa, że tutaj spadki nie będą za bardzo odczuwalne. Ucierpią najbardziej operatorzy hostingów i chmur obliczeniowych.

Mowa była, ale znaczna część graczy miała to gdzieś i zaczęła siać panikę.
Cytat: shuwar
No nie wiem... Wiedźmin, to gra "bogata" graficznie, sandboxowa... więc podejrzewam, że wymagające tytuły dostaną po głowach i to znacznie.

AC Unity też ma duże wymagania (w zasadzie to można się zastanawiać czy nie wyższe od Wiedźmina), a jak widać, spadków nie ma. Pozostałe kryteria też spełnia - bogata graficznie, sandboxowa Dumny
0 kudosshuwar   @   07:10, 11.01.2018
Czyli wiedźmin ma spapraną optymalizację Cool
0 kudosTheCerbis   @   11:35, 11.01.2018
W stosunku do Unity? Taa...
0 kudoslogan23   @   13:29, 11.01.2018
Ten ich patch ma spapraną optymalizacje a nie wiedźmin 3. Spaprali patch oraz procesory. Ale ktoś miał racje ludzie szybko zapominają.
0 kudosguy_fawkes   @   15:10, 11.01.2018
Jak zwykle panikarze robią hałas. Błędy konstrukcyjne, chociaż na mniejszą skalę, już się zdarzały i akurat gier ewentualne spadki wydajności nie dotyczyły za bardzo. Nasza rozrywka nie jest pępkiem świata. Co innego zastosowania profesjonalne, gdzie faktycznie te błędy odbiją się mocną czkawką.
0 kudosTheCerbis   @   16:38, 11.01.2018
Tak, jednak spadek 13 klatek to niezbyt przyjemna rzecz, zwłaszcza jeśli nie jest się w posiadaniu potężnego sprzętu.
1 kudoskobbold   @   19:35, 11.01.2018
13 klatek z ilu? Masz na myśli pierwszą cześć tabelki - Wiedźmin na ultra? Takie ustawienia na byle czym nie odpalą to raz a dwa i tak nie zauważysz różnicy. A 10-cio procentowy spadek przy jakiejkolwiek ilości klatek jest praktycznie niezauważalny.
0 kudosTheCerbis   @   20:29, 11.01.2018
30 klatek - 13 klatek = 17. Niezauważalny? Chyba, że mowa o 10% z 30, bo nie jestem pewien jaki spadek byłby na moim sprzęcie. Wtedy nie jest tak źle.
Dodaj Odpowiedź