Project Scorpio - specyfikacja techniczna

Poznaliśmy wreszcie specyfikację techniczną najnowszej konsoli Microsoftu.

@ 06.04.2017, 15:43
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
xbox one

Project Scorpio - specyfikacja techniczna

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, na łamach Digital Foundry pojawiła się oficjalna prezentacja specyfikacji technicznej konsoli Project Scorpio. Z materiału wynika, że faktycznie mamy do czynienia z solidnie zapowiadającą się maszynką. Specyfikację rozpisaliśmy w ramach poniższej tabelki.

PodzespółParametry
ProcesorOsiem rdzeni x86, takowanych częstotliwością 2,3 GHz
Grafika40 jednostek obliczeniowych, taktowanych częstotliwością 1172 MHz
Pamięć12 GB GDDR5
Przepustowość pamięci326 GB/s
Hard Drive1TB 2.5 cala
Optical Drive4K UHD Blu-ray

Jak widać, konsola korzysta ze specjalnej wersji procesora, zastosowanego w Xboksie One. Nadal mamy więc technologię AMD Jaguar​, tyle że nieco podrasowaną. Prócz ewentualnych zmian w technologii, Microsoft zdecydował się podkręcić też zegary do 2,3 GHz, w stosunku do 2,1 GHz w PlayStation 4 Pro oraz 1,75 GHz w standardowym Xboksie One. Zachowano natomiast 4 MB cache'u drugiego poziomu.

Jeśli chodzi o układ graficzny, zaoferuje on 40 jednostek obliczeniowych, w stosunku do 36 zastosowanych w PlayStation 4 Pro. Jednostki te taktowane są zegarem 1172 MHz, w stosunku do 911 MHz w PlayStation 4 Pro. Oznacza to przyrost mocy obliczeniowej na poziomie 43%.

Jeśli macie ochotę rzucić okiem na niewielkie porównanie pomiędzy PS4, PS4 Pro oraz Project Scorpio, odsyłamy do poniższej tabelki. Ostatnia z wymienionych platform, choć to nie zaskoczenie, dysponuje najlepszymi parametrami, finalnie jednak wszystko rozbije się o gry.

PodzespółPS4PS4 ProProject Scorpio
Procesor1,6 GHz, 8-rdzeniowy AMD Jaguar2,1 GHz, 8-rdzeniowy AMD Jaguar2,3 GHz, 8-rdzeniowy AMD Jaguar
Grafika1.84 TFLOP AMD Radeon, 18 jednostek obliczeniowych, taktowanych częstotliwością 800 MHz4.2 TFLOP AMD Radeon, 36 jednostek obliczeniowych, taktowanych częstotliwością 911 MHz6 TFLOP AMD Radeon, 40 jednostek obliczeniowych, taktowanych częstotliwością 1172
Pamięć8 GB GDDR5, 176 GB/s8 GB GDDR5, 218 GB/s12 GB GDDR5, 326 GB/s
Dysk500 GB500 GB i 1 TB2 TB


Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
1 kudosDirian   @   16:08, 06.04.2017
Miał być potwór, a jest? Trochę mocniejsze PS4 Pro. Heh.
0 kudosremik1976   @   16:46, 06.04.2017
Zobaczymy ile sobie za to policzą i jak to będzie działać. Grunt, żeby nie było to na takiej zasadzie jak opchnęło swoją konsolę Sony czyli wszystko ma, ale jeszcze będziemy to 5 lat robić zanim udostępnimy czyli nie ma nic i wszystko na zasadzie "prawie jak". Do tego jak to ma ich znowu dźwignąć na nogi to muszą być gry wykorzystujące to wszystko od samego początku. Szczerze mówiąc spodziewałem się czegoś co z pewnością było by zdecydowanie droższe od obecnych konsol, ale też o wiele lepsze. Niestety jest trochę lepsze więc i cena mam nadzieję, że będzie trochę wyższa, ale za bardzo nie ma jej za co podnosić. Jakby nie patrzeć jeden i drugi obóz dał ostro d*py z tymi nowo-starymi konsolami i za bardzo nie wiadomo czy to kupować czy nie, bo niby nowe, ale zaraz pewnie będzie nowsze tylko co nowsze jak teraz jest tak przeciętnie. Wróżki chyba mają rację, że konsole wkrótce znikną z rynku i może to nie było by takie złe, bo wegetowanie w bylejakości wcale nie jest fajne.
0 kudosJ3DAJ   @   17:35, 06.04.2017
12 GB GDDR5 z czego 4 GB przepierdzielone na system operacyjny który nawet nie potrzebuje połowy tej przepustowości... ehh, straciłem nadzieje
0 kudosguy_fawkes   @   18:22, 06.04.2017
Mnie te parametry nie dziwią, bo przecież nie może być dużej dysproporcji - większość gier i tak jest multiplatformowych. Teraz po prostu odwraca się sytuacja z początku 8. generacji i to MS oferuje więcej surowej mocy. Gdyby nagle pokazali znacznie mocniejszy sprzęt, to nagle developerzy mieliby dużo więcej pracy, jeśli ta sama gra miałaby działać jednocześnie na 4 różnych konsolach o różnej specyfikacji. Sam czekam na informacje, jak to będzie w praktyce wyglądać w grach, aczkolwiek w najbliższym czasie nie planuję zmiany TV na 4K, więc przesiadka na PS4 Pro/Scorpio nie ma u mnie wielkiego sensu.

@J3DAJ: Potrzebuje więcej pamięci, bo jest bardziej rozbudowany, niż ten w PS4. Wystarczy wspomnieć chociażby o wbudowanej emulacji X360, łącznie z całym dashboardem tamtej konsoli. A to nie żywi się neutrinami, tylko megabajtami i megahercami.
0 kudosJ3DAJ   @   20:20, 06.04.2017
Cytat: guy_fawkes
Potrzebuje więcej pamięci, bo jest bardziej rozbudowany, niż ten w PS4. Wystarczy wspomnieć chociażby o wbudowanej emulacji X360, łącznie z całym dashboardem tamtej konsoli. A to nie żywi się neutrinami, tylko megabajtami i megahercami.
Pamięci potrzebuje, ale nie cennej GDDR5 która bardzo odbije się w cenie. Na gry zostaje 8 GB czyli dokładnie tyle co w PS4 Pro gdyż Sony tym razem użyło mózgu i dali mu ekstra 1 GB pamięci DDR3 na system.

Ja osobiście czuję się obrażony taka decyzja M$, jest to zwyczajne marnotrawstwo wysokiej prędkości ramu na Windowsa 10 który śmiga sobie na DDR3 w PC'tach. Szczególnie że wiązałem duże nadzieje z tą konsolą.
0 kudosprofesjonalista19   @   20:54, 06.04.2017
Powiem tak. Od roku jestem posiadaczem xboxa one. Kupiłem właściwie przez przypadek bo akurat znajomy wyjeżdżał za granicę do pracy i zaproponował mi swoją pół roczną konsole w okazyjnej cenie. Muszę przyznać że do ps4 nie ma porównania. Praktycznie brak ekskluzywnch tytułów w przeciwieństwie do ps4 które aż kipi hitami. W ogóle mam wrażenie że na ps4 jest więcej i lepiej.
Pamiętać trzeba że konsola to przede wszystkim dobra zabawa a tej nie zapewnią tylko solidne bebechy.
0 kudosluki505   @   22:16, 06.04.2017
Miał być wilk, wyszła owca Szczęśliwy.
0 kudosguy_fawkes   @   00:21, 07.04.2017
Ja dalej nie rozumiem jęków zawodu. "Miał być potwór" - miało być 6TFP, jest dokładnie tyle. Gdzie tu rozczarowanie? Scorpio nie zapowiadał Peter Molyneux... Jest praktycznie ten sam procesor i tego też można się było spodziewać. Jest więcej pamięci, jest większa przepustowość - także nihil novi. PS4 Pro stosuje różne sztuczki dla wygenerowania obrazu w 4K (jak np. renderowanie szachownicowe) i było wiadomo, że Scorpio będzie czynić podobnie. Czego się ludzie spodziewali? Titana XP pod maską? W tych konsolach i tak znalazło się trochę technologii, które dopiero trafią do pecetowych Radeonów. Tragedii nie ma, choć moim zdaniem taki zawieszony między generacjami sprzęt nie jest dobry dla nas samych, czyli graczy. No i jedyna okazja, by tę moc faktycznie wykorzystać, to gry ekskluzywne. A na tym polu MS przędzie jednak kiepsko.
0 kudosFox46   @   00:38, 07.04.2017
Cytat: J3DAJ
Cytat: guy_fawkes
Potrzebuje więcej pamięci, bo jest bardziej rozbudowany, niż ten w PS4. Wystarczy wspomnieć chociażby o wbudowanej emulacji X360, łącznie z całym dashboardem tamtej konsoli. A to nie żywi się neutrinami, tylko megabajtami i megahercami.
Pamięci potrzebuje, ale nie cennej GDDR5 która bardzo odbije się w cenie. Na gry zostaje 8 GB czyli dokładnie tyle co w PS4 Pro gdyż Sony tym razem użyło mózgu i dali mu ekstra 1 GB pamięci DDR3 na system.

Ja osobiście czuję się obrażony taka decyzja M$, jest to zwyczajne marnotrawstwo wysokiej prędkości ramu na Windowsa 10 który śmiga sobie na DDR3 w PC'tach. Szczególnie że wiązałem duże nadzieje z tą konsolą.


PRO ma tylko 6GB na gry.
0 kudosFox46   @   00:45, 07.04.2017
Cytat: guy_fawkes
Ja dalej nie rozumiem jęków zawodu. "Miał być potwór" - miało być 6TFP, jest dokładnie tyle. Gdzie tu rozczarowanie? Scorpio nie zapowiadał Peter Molyneux... Jest praktycznie ten sam procesor i tego też można się było spodziewać. Jest więcej pamięci, jest większa przepustowość - także nihil novi. PS4 Pro stosuje różne sztuczki dla wygenerowania obrazu w 4K (jak np. renderowanie szachownicowe) i było wiadomo, że Scorpio będzie czynić podobnie. Czego się ludzie spodziewali? Titana XP pod maską? W tych konsolach i tak znalazło się trochę technologii, które dopiero trafią do pecetowych Radeonów. Tragedii nie ma, choć moim zdaniem taki zawieszony między generacjami sprzęt nie jest dobry dla nas samych, czyli graczy. No i jedyna okazja, by tę moc faktycznie wykorzystać, to gry ekskluzywne. A na tym polu MS przędzie jednak kiepsko.


Zapewne jak każdy chciał RYZEN procesor (za cenę 1K), jak każdy miauczący o rozczarowaniu. Zeby konsola kosztowała jeszcze 2,5K i ani złotówki więcej.

Należy tez brać pod uwagę że JAGUAR ze SCORPIO jest bardziej wydajny od tego z PS4 PRO. Ale mało kto o tym nawet wie. Już nie wspominam że CPU+GPU+RAM = 100% współpraca co odbije się na wydajności. Nie pisze tutaj nawet że takie PS4/PRO/XO nie mają ze sobą synchronizacji, w każdej z tych konsol JAGUAR jest piątym kołem u wozu, mało wydajnym i słabym procesorem. Zaś w Scorpio sytuacja nieco ulega zmianie. Aczkolwiek nie jest to jakiś kombajn, ale na tle wcześniejszych konsol jest najwydajniejszym procesorem który współgra z innymi podzespołami. To jest najważniejsze przecież, opierając się na samym GPU daleko się nie zajedzie zresztą.....

Dla przykładu:

XO Scorpio = Forza Motorsport 6 na ultra detalach+ 4K NATYWNE!! w 60 FPS = 65% wykorzystania Xboxa Scorpio. Czy to jest słaby wynik się pytam ?? jest 4K JEST, jest 60FPS, jest. Więc nie wiem o co ludzie płaczą. Jest nawet lepiej niż przypuszczaliśmy, bo dzięki wydajniejszemu CPU i zawartych w nim Technologi będzie odciążał GPU. A o Emulowaniu gier z X360 nie wypominam, bo nawet i one mają już lepiej działać dzięki procesorowi.
Dodaj Odpowiedź