Jeden z twórców serii Metro opowiada o różnicach w mocy PS4 i Xboksa One

Debata na temat mocy obliczeniowej konsol obecnej generacji trwa w najlepsze i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie miała dobiec końca.

@ 29.08.2014, 11:25
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
ps4, xbox one

Jeden z twórców serii Metro opowiada o różnicach w mocy PS4 i Xboksa One

Debata na temat mocy obliczeniowej konsol obecnej generacji trwa w najlepsze i nic nie wskazuje na to, aby w najbliższym czasie miała dobiec końca. Tym razem głos w temacie zabiera jeden z pracowników studia 4A Games, odpowiedzialnego za ciepło przyjętą serię Metro.

Wspomniany deweloper postanowił podzielić się swoimi spostrzeżeniami na temat produkcji gier dla konsol Xbox One i PlayStation 4. Jego firma niedawno opublikowała Metro: Redux - specjalne wydanie obu części sagi, przeznaczone dla nowych platform - a na podstawie doświadczeń płynących z programowania na dwie platformy twórcom udało się wyciągnąć ciekawe wnioski.

Rozmowę z producentem, Olesem Shishkovstovem, przeprowadziła ekipa Digital Foundry. Zadała ona następujące pytanie:

"Xbox One ma mniejszą liczbę jednostek liczących, mniejszą przepustowość oraz problemy z pamięcią ESRAM - wszystko to jest dobrze znane. Różnice w rozdzielczości w przypadku gier multiplatformowych są pospolite, a w niektórych tytułach mamy do czynienia z sytuacją 720p vs 1080p. Jakie jest Wasze spojrzenie na różnice pomiędzy Xboksem One, a PlayStation 4?"

W odpowiedzi, Oles Shishkovstov, wyjaśnił:

"Tak jakby odpowiedziałeś sobie na swoje pytanie - PS4 jest trochę mocniejsze. Zapomniałeś wspomnieć o liczbie ROP-ów, one też są ważne - i nie zapomnijmy o tym, że zarówno CPU, jak i GPU korzystają z przepustowości pamięci RAM [na obu konsolach]. Widziałem wiele przypadków, podczas oceniania Xboksa One, kiedy GPU radził sobie odpowiednio dobrze, gdy procesor był w stanie spoczynku. Niestety widziałem też odwrotne sytuacje, kiedy CPU działał należycie tylko wtedy, gdy GPU nie był wykorzystywany, mimo że procesor ma priorytet w dostępie do pamięci. Dlatego Microsoft zdecydował się podkręcić zegary chwilę przed premierą, co było sensowną rzeczą. Liczenie liczby pikseli nie jest najlepszym rozwiązaniem aby ocenić różnicę pomiędzy nimi (konsolami - dop.red.). Jest wiele innych (ważniejszych czynników), wpływających na jakość obrazu, poza rozdzielczością. Możemy wypchnąć 40% więcej pikseli w jednej klatce na PS4, ale w efekcie nie dostaniemy czegoś 40% lepszego... bez problemu to zauważysz".

Jeden z twórców serii Metro opowiada o różnicach w mocy PS4 i Xboksa One
Shishkovstov poruszył także temat biblioteki DirectX 11 oraz ciągłego rozwoju oprogramowania konsoli. Microsoft stara się bowiem bezustannie optymalizować narzędzia, służące do tworzenia gier. Stają się one coraz lepsze.

"Microsoft nie śpi, naprawdę. Każde XDK, które zostało wydane zarówno przed, jak i po premierze Xboksa One przyniosło szybsze odwołania i czasy kreślenia elementów".

"Dodali tysiące funkcji aby obejść ograniczenia DX11. Nawet przygotowali coś w rodzaju DX12/GNM - specjalnego API, pozwalającego na głębsze programowanie - mimo że my z niego nie korzystaliśmy podczas tworzenia Redux, ze względu na ograniczenia czasowe".

Jak widać Microsoft stara się rozwijać Xboksa One, a to oznacza, że konsola może jeszcze wszystkich zaskoczyć. Różnica w wydajności (na chwilę obecną) istnieje i temu nie można zaprzeczyć, ale być może za rok nie będzie ona już tak zauważalna.

Sprawdź także:
Metro 2033

Metro 2033

Premiera: 16 marca 2010
PC, XBOX 360

Metro 2033 to FPS z elementami survival horroru osadzony w świecie dotkniętym katastrofą wojny atomowej. Tylko nieliczni przetrwali - ci, którzy wtedy przebywali w moskie...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosFox46   @   12:20, 29.08.2014
Po prostu no to już było nie raz wałkowane PS4 jest bardziej do grania i łatwiej się robi pod niego gry, XO jest wielozadaniowe gdzie tutaj PS4 klęczy i kwiczy, przez to że XO jest wielozadaniowym urządzeniem trzeba się bardziej napracować przy tworzeniu gry by dostać podobny efekt jak przy PS4.