30 FPS vs 60 FPS - jak to jest z tymi klatkami?

Odkąd na rynku zagościły konsole nextgenowe, temat ilości klatek stał się jednym z popularniejszych zagadnień na wszelakiej maści portalach growych, ale też wśród graczy.

@ 13.05.2014, 11:49
Adam "Dirian" Weber
Chwalmy Słońce!
pc, ps3, xbox 360, wii, wiiu, ps4, xbox one

30 FPS vs 60 FPS - jak to jest z tymi klatkami?

Odkąd na rynku zagościły konsole nextgenowe, temat ilości klatek stał się jednym z popularniejszych zagadnień na wszelakiej maści portalach growych, ale też wśród graczy. O ile jeszcze niedawno o FPS-ach dyskutowali głównie posiadacze PC, tak teraz pałeczkę przejęli konsolowcy. Wszystko rzecz jasna przez to, iż na papierze Xbox One jest zwyczajnie słabszy od PlayStation 4, a co za tym idzie - twórcy gier mają problem podczas tworzenia tytułów multiplaftormowych. Czasami muszą iść na kompromisy, czego efektem jest "zaledwie" 30 FPS na Xbox One i dwukrotnie większej wartości dla mocniejszego PlayStation 4. Ale czy aby na pewno warto kłócić się o klatki?

Pewien internauta zdecydował się na przygotowanie testu porównawczego, w tym celu stworzył nawet specjalną stronę. Umieścił na niej zapis rozgrywki nagrany w 30 i 60 klatkach, z gier takich jak DiRT 3, Battlefield 4, Red Orchestra 2 czy Sleeping Dogs. Choć takie porównanie ciężko uznać za 100% pewniaka, to daje jakiś pogląd na "klatkową wojnę". Obejrzyjcie i dajcie znać, czy widzicie jakiekolwiek różnice. A później jeszcze zerknijcie do porównania z kostką.

30 FPS vs 60 FPS - jak to jest z tymi klatkami?

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosguy_fawkes   @   17:17, 13.05.2014
@remik: 24 klatki/s to prędkość, z jaką emitowane są filmy w kinach, stąd wielu ludzi postrzega ją jako "profesjonalną", taką, z jaką powinno się kręcić i wyświetlać filmy - może brzmi to śmiesznie, ale amatorskie kamery nie oferujące takiej prędkości sprzedawały się gorzej. A te 24 klatki wzięły się stąd, że to najniższa możliwa prędkość rejestracji materiału na taśmie celuloidowej, przy której dźwięk nie rozjeżdżał się z obrazem. Ludzie mieli mnóstwo czasu, by się do tego przyzwyczaić, zaś gry wideo to przy kinie nowe medium, a możliwość grania ze znacznie wyższą prędkością animacji to już w ogóle. Zresztą od dłuższego czasu producenci telewizorów, jak i operatorzy sieci kablowych itd. stosują różne sztuczki, by zwiększyć płynność ruchu obrazu na ekranie - zwłaszcza teraz, w dobie telewizji cyfrowej. Wystarczy wspomnieć choćby o fakcie, że mecze na kanałach sportowych HD są płynniejsze, niż takie "N jak nienawiść". Także w technice kręcenia kinowych hitów mogą nastąpić zmiany, bo już eksperymentowano z 48 FPS w "Hobbicie". Tym niemniej dużo ludzi narzekało, że oglądaniu towarzyszy wrażenie nienaturalności i szczerze mówiąc podzielam te odczucia, co spycham właśnie na karb ponad 20 lat przyzwyczajenia oraz tego, że świadomie i podświadomie nie kojarzę tak nieinteraktywnego medium z koniecznością wyświetlania obrazu z takimi prędkościami. Gry wideo to jednak coś totalnie innego i tutaj widzę miejsce dla 60 FPS-ów, choć tradycyjnie na pierwszym miejscu stawiam głębsze wartości, niż technologię.
0 kudosJ3DAJ   @   17:51, 13.05.2014
60 FPSów w grach jest istotne, a jeśli ktoś mówi inaczej to nie wiele miał do czynienia z 60 FPSami. Jednak mówienie że 30 jest okropne i nie da się grać, jest tak samo mylne. Ja osobiście oceniam to w trochę innej kategorii, mianowicie czy jest sens 60FPS, czy go nie ma.

Czy grając w tetrisa, czy węża robi wam różnice czy jest tam 4 czy 15 czy 30 czy 60FPS? Bo mi nie. A to dość ciekawe zjawisko, bo to gry zręcznościowe i powinno mieć. Za to gdy gram w CS:GO, robi mi różnice czy mam 60 czy 120 FPS, a gdy gram w GTA 30 w zupełności mi wystarcza.

Każdy oczywiście może mieć swoje zdanie na ten temat, ale powinien się zastanowić czy to 60 w każdej grze naprawdę jest potrzebne, lub czy 30 na pewno zawsze wystarcza.
0 kudosFox46   @   20:07, 13.05.2014
Wielu już się przyzwyczaiło do gier na 30 klatkach, wielu jest tez tych którzy przyzwyczaili się grać poniżej 30 klatkach (Np: 25 FPSów).
Łezka w oku się kręciła nie raz jak się grało na konsoli miało się te 28-30 klatek a potem w pustostanie gdzieś na końcu mapy z 30 podskakiwało do 50 klatek. Wtedy czułeś że gra pływa i chodzi o wiele lepiej.Stąd wielu ludzi się zawiodło na obietnicach gigantów gdzie rzekomo 60 klatek miało być standardem. Te największe ściemy chyba już zapisały się w kartach historii rozgrywki elektronicznej Szczęśliwy
0 kudosremik1976   @   20:34, 13.05.2014
Cytat: Fox
Łezka w oku się kręciła nie raz jak się grało na konsoli miało się te 28-30 klatek a potem w pustostanie gdzieś na końcu mapy z 30 podskakiwało do 50 klatek.

To jest właśnie problem gier. Nie ilość klatek, tylko utrzymanie stałej wartości. Jak klatki nie skaczą to nikt nie zauważy różnic w płynności. Niestety w grach stwierdzenie "stała klatka" to bzdura, bo dla mnie stała klatka to jest np. 30 klatek i ani jedną mniej czy więcej. Jak to wygląda w praktyce każdy wie. Klatki skaczą jak głupie i co najwyżej nie spadają po niżej jakieś wartości. Dlatego to drażni oko gracza, bo widzi różnice.
0 kudosguy_fawkes   @   20:38, 13.05.2014
UP: Najbardziej drażni, jeśli framerate spada poniżej granicy płynności. Wahania powyżej dolnego limitu są do zaakceptowania, bo bezpośrednio nie przekładają się na problemy z rozgrywką.
0 kudosremik1976   @   21:00, 13.05.2014
Zgadza się i dlatego przy 60 FPS gra się dobrze, bo granica utraty płynności jest daleko i nie zauważa się większych spadków. Przy 30 FPS ta granica utraty jest bardzo blisko, bo traci się ją już poniżej 24 klatek, a o spadek tylko 6 klatek nie jest trudno.
0 kudosJ3DAJ   @   21:02, 13.05.2014
Cytat: remik1976
To jest właśnie problem gier. Nie ilość klatek, tylko utrzymanie stałej wartości. Jak klatki nie skaczą to nikt nie zauważy różnic w płynności. Niestety w grach stwierdzenie "stała klatka" to bzdura, bo dla mnie stała klatka to jest np. 30 klatek i ani jedną mniej czy więcej. Jak to wygląda w praktyce każdy wie. Klatki skaczą jak głupie i co najwyżej nie spadają po niżej jakieś wartości. Dlatego to drażni oko gracza, bo widzi różnice.
Problem ten bardzo łatwo rozwiązać stosując ograniczniki klatek, na PC jest kilka programów które umożliwiają blokadę na dowolną ilość. Na PS4 w exach też jest możliwość zablokowania. Fajnie by było gdyby przyjęło się to jako standard.

Cytat: Fox46
Stąd wielu ludzi się zawiodło na obietnicach gigantów gdzie rzekomo 60 klatek miało być standardem. Te największe ściemy chyba już zapisały się w kartach historii rozgrywki elektronicznej
Nie zapisały, bo nikt nigdy czegoś takiego nie mówił, ani Microsoft ani Sony. Puszcza oko
0 kudosremik1976   @   21:12, 13.05.2014
Nie wiem czy blokada klatek jest dobrym rozwiązaniem. Jeżeli twój sprzęt jest niewydolny i nie będzie w stanie obsłużyć tego co dzieje się na ekranie to co się stanie przy włączonej blokadzie? Wywali do pulpitu czy usmaży kartę?
0 kudosguy_fawkes   @   21:16, 13.05.2014
Najpewniej doprowadzi to do stutteringu, czyli zauważalnych przestojów w generowaniu kolejnych klatek. Sprzętu nie usmaży, bo podobnie działa przecież włączenie synchronizacji pionowej. Innymi słowy będzie jeszcze gorzej. Dumny
0 kudosFox46   @   21:21, 13.05.2014
Cytat: guy_fawkes
Najbardziej drażni, jeśli framerate spada poniżej granicy płynności. Wahania powyżej dolnego limitu są do zaakceptowania, bo bezpośrednio nie przekładają się na problemy z rozgrywką.


Dokładnie dobry przykład Battlefield 4 na konsolach chodzi w 60 klatkach ale nie utrzymuję stałych 60 klatek, bo to jest ponad siły "nowej generacji"(podobnie jak uzyskanie 60 klatek w grach AAA) ale spadki Fpsów nie są odczuwalne gdy spada np: z 60 na 45 czy nawet 40. Bo po prostu granica poniżej 30 klatek nie jest przekraczana, co nie odbija się na rozgrywce.

Cytat: remik1976
To jest właśnie problem gier. Nie ilość klatek, tylko utrzymanie stałej wartości.


No właśnie zwłaszcza że siódma generacja nie potrafiła utrzymać tej stałej wartości stałych 30 klatek. Przez co miało się anomalia podwyższonych FPSów do 40-50 co było rzadkością w grach, znacznie częściej spotykało się spadki z 30 fpsów na 25 DPS co było bardzo widoczne i odczuwalne. Pamiętam jak zakupiłem pierwszą konsolę i byłem święcie przekonany że Konsol nie dotyczy coś takiego jak "Spadki FPS" myliłem się.

Cytat: J3DAJ
Nie zapisały, bo nikt nigdy czegoś takiego nie mówił, ani Microsoft ani Sony. Puszcza oko

Taaaa podobnie jak nie mówili o "Super wydajnym PC" Rozbawiony gdyby nie gadali to nie była by mowa o 60 klatkach w newsach itp:. Podobnie właśnie z rozdzielczościami było mówione przez SONY i MS, to jest i było i będzie to na celowniku i wytykane jest raz za razem jeżeli cel 1080p nie jest osiągnięty.

O 60 klatkach była gadka jak i o 1080p była gadka oraz o super wydajności PCta też była gadka. Wszystko na przestrzeni miesięcy było wypominane i wytykane tym korporacjom. I chyba dalej będzie.....

Cytat: remik1976
Czyli bezsensowne jest blokowanie klatek, bo przy spadku efekt jest taki sam albo nawet gorszy niż przy zwykłym spadku klatek bez blokady.

Fajnie by było jakby ósma generacja trzymała stale 30 fpsów, a nie ze spadkami jak siódma generacja. Ale obawiam się ze to i tak będzie niemożliwe gdyż już przy końcu żywota generacji karty są zbyt słabe by utrzymać stałą wartość 30 fpsów.
Dobry przykład to chociażby GTA V, u schyłku siudmej generacji nie było mowy o stałych 30 klatkach. Obawiam się że przy ósmej generacji będzie identycznie.
Zresztą dużo ludzi spekulowało że nawet jeśli uda się ósmej generacji uzyskać 60 klatek w grach AAA to na jak długo ?? na rok dwa?. A potem już się dowiedzieliśmy że tylko 1080p i 30 klatek wchodzi w grę.

0 kudosremik1976   @   21:22, 13.05.2014
Czyli bezsensowne jest blokowanie klatek, bo przy spadku efekt jest taki sam albo nawet gorszy niż przy zwykłym spadku klatek bez blokady.
0 kudosJ3DAJ   @   21:48, 13.05.2014
Cytat: guy_fawkes
Najpewniej doprowadzi to do stutteringu, czyli zauważalnych przestojów w generowaniu kolejnych klatek. Sprzętu nie usmaży, bo podobnie działa przecież włączenie synchronizacji pionowej. Innymi słowy będzie jeszcze gorzej. Dumny
Nie będzie, ogranicznik klatek nie ma nic do vsync, tym samym nie czeka na synchronizacje każdej z nich. Zwyczajnie ucina nadmiar. Puszcza oko

Cytat: remik1976
Czyli bezsensowne jest blokowanie klatek, bo przy spadku efekt jest taki sam albo nawet gorszy niż przy zwykłym spadku klatek bez blokady.
Mowa była o lataniu klatek między wyższymi wartościami co psuje efekt, blokada temu zapobiega więc nie wiem czy tak bez sensu.

Cytat: Fox46
O 60 klatkach była gadka jak i o 1080p była gadka oraz o super wydajności PCta też była gadka. Wszystko na przestrzeni miesięcy było wypominane i wytykane tym korporacjom. I chyba dalej będzie.....
To wszystko były plotki, ani Microsoft ani Sony nie zabierało w tym oficjalnie głosu. Jeśli ktoś w nie wierzył to jego sprawa.

Jedyne z czym się zgodzę to celowanie w 1080p i to faktycznie oficjalnie było mówione. PS4 jak na razie posiada tylko jedną grę która nie zdołała osiągnąć 1080p czyli BF4 i moim osobistym zdaniem jest to spowodowane niepoprawnym przeportowaniem tej gry z PC (AC IV na początku również chodziło w 900p po czym zostało załatane do 1080p bez utraty ani jednej klatki w gameplayu). XO za to nie potrafi dotrzymać kroku w praktycznie każdej grze multiplatformowej. Z tego powodu ja bym nie wrzucał tych konsol do jednego wora.
0 kudosguy_fawkes   @   22:18, 13.05.2014
Cytat: J3DAJ
Nie będzie, ogranicznik klatek nie ma nic do vsync, tym samym nie czeka na synchronizacje każdej z nich. Zwyczajnie ucina nadmiar. Puszcza oko
Rozumiem, ale remik odnosił się do hipotetycznej sytuacji, w której niewydajny sprzęt jest zmuszany do osiągnięcia niemożliwego dla siebie pułapu klatek na sekundę. Uśmiech
0 kudosroxa175   @   13:19, 14.05.2014
Osobiście nie widzę żadnej różnicy.
0 kudosDaerdin   @   15:11, 14.05.2014
Wymagana liczba FPS jest według mnie zależna od gry. Powiedzmy, że w takim Battlefieldzie 30 FPS wystarczy, żeby w miarę komfortowo pograć, ponieważ tempo gry jest dość niskie. Ale spróbujmy z 30 FPSami pograć w Call of Duty. Mogę niemal zagwaratnować, że przy takiej płynności nie mamy właściwie szans na dobry wynik.
Dodaj Odpowiedź