DiRT Rally 2.0 (PC)

ObserwujMam (7)Gram (1)Ukończone (1)Kupię (2)

DiRT Rally 2.0 (PC) - recenzja gry


@ 03.03.2019, 10:31
Adam "Dirian" Weber
Chwalmy Słońce!

Kontynuacja, która nie jest lepsza od pierwowzoru.

Pierwsze DiRT Rally było objawieniem na rynku gier rajdowych. Tak dobrego reprezentanta gatunku nie było od 2004 roku, czyli premiery kultowego wśród rajdowych masochistów Richard Burns Rally. Brytyjczycy z Codemasters początkowo opublikowali grę w Early Access na Steam, by następnie przez kilka miesięcy rozwijać go nową zawartością i realizować wskazówki ze strony fanów. Koniec końców, wyszedł projekt bliski perfekcji, do którego regularnie co jakiś czas powracam.

Nieco znienacka, Mistrzowie Kodu zapowiedzieli niedawno DiRT Rally 2.0. Spodziewaliśmy się, że będzie więcej i lepiej, jak na porządną kontynuację przystało. Tuż po premierze gry okazuje się, że nie jest ani lepiej, ani tym bardziej więcej. "Dwójka" wydaje się być za to brzydkim (dosłownie i w przenośni) skokiem na kasę.

Jako że sam spodziewałem się nowej jakości, już start w pierwszych wyścigach skutecznie rozwiał moje wątpliwości. System prowadzenia pojazdów z DiRT Rally 2.0 nie wydaje się być wcale lepszy od odpowiednika z "jedynki". Na samym początku kampanii twórcy rzucili mnie na mokry asfalt, co było największym błędem z ich strony – to zdecydowanie najgorzej odwzorowana nawierzchnia. Samochód ślizga się tutaj jak po maśle niezależnie od jego ustawień i dobranych opon, zupełnie nie czuć jego ciężaru, a szpetnie wyglądające kałuże, jakby z ubiegłej generacji, wcale nie poprawiają mi humoru. Coś poszło wyraźnie nie tak, a przecież pierwsze wrażenie to często połowa sukcesu.

Na szczęście gdy wjechałem na trasy szutrowe, złe wspomnienia zostały nieco złagodzone. Na tej nawierzchni fizyka gry działa zdecydowanie lepiej – ma się wrażenie, że koła faktycznie walczą z nierówną, wyboistą i sypkim podłożem. Wchodząc w ostry zakręt, niemal czujemy jak drobinki piasku pod kołami naszej rajdówki ocierają się o siebie i wchodzą nam między bieżnik. Czy jest lepiej niż w pierwszym DiRT Rally? Jak dla mnie kwestia mocno dyskusyjna, ale jednocześnie dość ciężka do perfekcyjnego ocenienia z punktu widzenia osoby grającej z wykorzystaniem pada.

Wracając jeszcze do asfaltu, da się po nim jeździć – ale musi być suchy. Jeśli czarna nawierzchnia nie jest pokryta kałużami, śmiganie po niej to czysta przyjemność. Wtedy faktycznie czujemy, że auto trzyma się nawierzchni, czuć tarcie i niemal smród palonej gumy ocierającej o szorstki asfalt, szczególnie gdy wejdziemy w drift. Ponownie – jest ok, ale czy lepiej niż poprzednio? Nie byłbym tego taki pewien. Wiem natomiast, że zachowanie samochodu na mokrym asfalcie to jakieś nieporozumienie.

Osobiście zawsze byłem wielkim fanem rajdu Szwecji. Ściganie się na ośnieżonych trasach to coś unikatowego i niepowtarzalnego. Na tyle, że w DiRT Rally 2.0… zabrakło wyścigów na śniegu. A były przecież w "jedynce", były w starszych Colinach. Dlaczego ich zatem nie ma? Być może kiedyś zostaną dodane.

I tym samym przechodzimy do kolejnego minusa DiRT Rally 2.0. Otóż gra wydaje się być wybrakowana z zawartości. Samochodów jest całkiem sporo, około 60 z tego co pamiętam. Są auta z różnych kategorii, także klasyki, a więc nie ma na co narzekać. Tym bardziej, że faktycznie większość fur zachowuje się inaczej i każdego pojazdu trzeba się uczyć na nowo – szczególnie gdy gramy bez włączonych wspomagaczy. Po czasie okazuje się jednak, że brakuje tras.


Screeny z DiRT Rally 2.0 (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosdabi132   @   11:15, 04.03.2019
Czyli nie jest tak dobrze, jak wielu recenzentów pisało. Może nie grali w jedynkę, stąd niekiedy 8 czy dziewiątki w dziesiępunktowej skali. Wydaje mi się, że Codies powinni pomyśleć też nad zmianą silnika na nowy, bo kolejnej generacji nie przejdzie taka jakość grafiki.
0 kudosDirian   @   11:57, 04.03.2019
Cytat: dabi132
Czyli nie jest tak dobrze, jak wielu recenzentów pisało.

Też mam wrażenie, że niektórzy recenzenci chyba nie grali w pierwsze Rally. Choć do kilku bardziej krytycznych tekstów mniej więcej pokrywających się z moimi odczuciami udało mi się dokopać, więc nie jest tak, że tylko ja marudzę. Polecam też poczytać opinie graczy np. na Steam, tam też sporo ludzi wytyka Codies fuszerkę - i nie ma się co dziwić, bo oczekiwania były większe.
0 kudosKawira   @   19:56, 05.03.2019
Hm pierwsza negatywna opinia nt fizyki, a wielu konkretnych streamerów bardzo ją chwali. Do weekendu wypłata, więc sam porównam Dumny
0 kudosTheCerbis   @   20:17, 05.03.2019
Po prostu Dirian nie dostał od wydawcy małego co nieco, w przeciwieństwie do tych przekupnych jutuberów! ;>
1 kudosDirian   @   20:25, 05.03.2019
Fizyka jest ok, pomijając ten mokry asfalt. Tylko no... Wg mnie poprzednia część miała chyba jednak lepsza fizykę, więc skoro nie ma progresu, a jest regres, to zachwyty wydają się być nie na miejscu.
0 kudosKawira   @   14:45, 07.03.2019
No na razie wygrałem pierwszy rajd Fulvią czyli łatwiutkim wozem, ale wstępnie zgadzam się ze streamerami. Fizyka jest lepsza, czuć wagę samochodu, a nawierzchnia faktycznie w końcu trze o koła. W jedynce zawsze czułem jakby mój wóz był piórkiem, a tu jednak można sobie skutecznie pomagać w głębszej glebie
0 kudosrdr231   @   22:00, 15.04.2020
Osobiście ja jak gram w tę jak to napisaliście "przeciętną graficznie" to nie patrzę na trawę, kwiatki, kamyki i czy one są w rozdzielczości 4k czy 144p. Dlaczego ? Bo patrzę na drogę i tylko na drogę a w grach rajdowych grafika z Crysis 3 czy innej gry z mega grafiką nie ma najmniejszego sensu, ponieważ jadąc średnio 100 km/h nie mamy czasu na takie głupoty jak podziwianie widoków. Naszym celem jest dojechanie na metę jak najszybciej dlatego te ordery i oceny za grafikę możecie sobie darować. A i Dirt rally 1 ma gorszą grafikę niż 2.0 sprawdzałem sam więc nie wciskajcie mi kitu że nie. Co do fizyki to nie odczułem zbytnio różnicy oprócz tego że więcej błędów może nam gra wybaczyć tzn. łatwiej autem RWD wychodziłem z driftów (działo się to baardzo rzadko) ale fizyka to kwestia dyskusyjna więc to zostawię. Kolejny minus to innowacje - trochę macie rację bo pojazdy są niektóre rodem z dirt 3 ale niektóre są zupełnie nowe więc nie można powiedzieć że tej innowacji nie ma (jest ale troszkę) ale czego się spodziewaliście po grze rajdowej latania spodkiem ufo ? Gra wymaga połączenia z internetem ale to w obecnych czasach standard więc nie ma co się dziwić. Oto co dodałbym do gry - edytor tras (chciałbym odtworzyć trasę ze starych CMR), generator losowych tras (obok gotowych żeby nie uczyć się tras na pamięć) , tworzenie własnych malowań na samochody, odcinków head to head, hill climb - czyli takiego połączenia D3+D4+DR+DR2. Oceniliście ją na 5,5/10 moim zdaniem gra warta jest co najmniej 6,5/10(-1,5 za model dlc,przepustki itp; -1 za mało (innowacji) samochodów i tras; -1 nie ma gier idealnych czyli bardzo się nie pomyliliście ale mimo tego przyjemnie się w nią gra to muszę przyznać.
Dodaj Odpowiedź