SUPERHOT (PC)

ObserwujMam (26)Gram (5)Ukończone (13)Kupię (4)

SUPERHOT (PC) - recenzja gry


@ 01.03.2016, 11:25

Jeśli przejadły Wam się konwencjonalne FPSy i macie ochotę na miłą odmianę, SUPERHOT wygląda jak gra stworzona wprost dla Was. Niekonwencjonalny pomysł połączenia upływu czasu z ruchami gracza sprawuje się tu zaskakująco dobrze, oferując ogrom frajdy i przyjemności

O polskim SUPERHOT zaczęło być głośno już w 2013 roku, kiedy niewielka grupka programistów dość spektakularnie wygrała konkurs 7DFPS – turniej na najciekawszy prototyp gry FPS. Nadspodziewanie dobre przyjęcie tytułu sprawiło, że nowo utworzona grupa SUPERHOT team postanowiła kuć żelazo, póki gorące i podjęła się próby przekształcenia zwykłego „prototypu” w zamkniętą, pełnowartościową produkcję. Za sprawą sporego rozgłosu z 2013 roku zebranie funduszy okazało się proformą i z akcji na Kickstarterze zgromadzono blisko 250 000 dolarów. Dopięciem tej fajnej historii jest dzień 25 lutego 2016 roku, kiedy SUPERHOT w końcu ujrzał światło dzienne i... jak rzadko kiedy, spełnił pokładane w nim nadzieje. Bezapelacyjnie mówimy tu bowiem o grze nadzwyczaj ciekawej, szalenie oryginalnej i wartej zapamiętania.

Naczelna idea przedsięwzięcia jest bardzo prosta: czas wokół nas płynie tylko i wyłącznie wtedy, gdy wykonujemy jakiś ruch (z wyjątkiem obrotów wykonywanych myszą). Zrobimy krok do przodu: czas leci. Wystrzelimy z broni: czas płynie. Przeładujemy giwerę: przez chwilę coś się zadzieję. Pomysł, z jednej strony, banalny, a z drugiej, zupełnie niecodzienny i niezwykłe atrakcyjnie wykorzystany. Twórcy doskonale wyczuli, w jaki sposób da się wyeksploatowane te specyficzne założenia i osiągnęli absolutnie niebywały efekt.

Zasadniczym celem SUPERHOT jest eliminowanie wszystkich znajdujących się na niewielkiej planszy przeciwników, oczywiście wykorzystujemy do tego celu wspomniane „poślizgi” w czasie. To więc komuś przywalimy pięściami, to strzelimy z broni palnej (mamy pistolet, strzelbę lub karabin maszynowy), to przyłoimy pałką czy mieczem samurajskim (moje ulubione narzędzie zbrodni!); albo desperacko rzucimy jakimś elementem otoczenia (naczyniami, kulami bilardowymi, a nawet telewizorem). Za sprawą zamrożonego czasu sprytnie zaplanujemy kolejne kroki, a także finezyjnie unikniemy kul posyłanych przez oponentów (prawie jak Neo w Matrixie, choć twórcy nie dali nam żadnej opcji „uniku” – a szkoda!). Oryginalne wrażenie robi też stylistyka: całe poziomy skonstruowane zostały w odcieniach czerni, bieli i szarości, przeciwnicy zaś to czerwone ludki, które pod naporem naszych ataków rozpadną się na drobne kawałeczki (zupełnie jakby byli zrobieni ze szkła – strasznie widowiskowy i fantastyczny dla oczu efekt!). Emocje, jakie mi towarzyszyły podczas rozwałki, były naprawdę przednie. Motyw zatrzymania czasu sprawia, że SUPERHOT nabiera zupełnie innego wymiaru i dostarcza bardzo specyficznych, pozytywnych doznań.

Idąc dalej, początkowo wydawało mi się, że fabuła gry to rzecz zupełnie zbędna i pretekstowa, z czasem jednak okazało się, że twórcy i tu potrafili nas zaskoczyć. Otóż mrowia część „scenariusza” rozgrywa się w oknie... czatu. Widzimy tutaj, jak jeden użytkownik (w domyśle – my) rozmawia z drugim o nowej gierce i dzieli się z nim swoimi wrażeniami. Z czasem jednak następuje coś niebywałego. Gra zaczyna przejmować kontrolę nad biednym graczem i wciągać go do granic przyzwoitości. Pomijam już, jak ten motyw ostatecznie się rozwija, niemniej uwierzcie mi na słowo: wyszło to po prostu świetnie. Początkowo zaproponowany scenariusz jest zabawny, by ostatecznie nabrać psychodelicznego wręcz kształtu. Przyznam, że z czymś takim jeszcze się nie spotkałem i brawa dla SUPERHOT team, że nawet tu potrafili wykrzesać coś niezwykłego.


Screeny z SUPERHOT (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosshuwar   @   14:41, 01.03.2016
Kucze... ciekawe to... już bym kupił, gdyby nie te 3h gry. Trzeba to rozważyć, ale tytuł zapowiada się ciekawie, nowatorsko.
0 kudosJackieR3   @   14:53, 01.03.2016
Gdy ktoś będzie dłużej kombinował nad posunięciami to z 3 godzin może się zrobić 6.
Tytuł warty zapamiętania i w moim wypadku poczekania aż będzie w CDA.
1 kudosshuwar   @   18:11, 01.03.2016
Cena nie jest Jackie jakaś zaporowa. 60 zł klucze na allegro, a pewnie za parę miesięcy spadnie. Poza tym dotujesz rodaków Uśmiech
1 kudosGorkyFactory   @   21:50, 05.03.2016
Superhot na pewno ozdobi moją półkę, ale poczekam aż stanieje.
0 kudosDamian098K   @   19:44, 26.03.2016
Szkoda, że ta fabuła jest taka krótka lecz właściwie to BF czy COD mają niewiele dłuższą.Ale w dalszym ciągu gra jest świetna.
Dodaj Odpowiedź