Wreszcie narodzi³o siê tak bardzo oczekiwane „dziecko” Paradox-u. Kolejna czê¶æ s³ynnej ju¿ na ca³ym ¶wiecie gry do walki na l±dzie, morzu i powietrzu. Do dyspozycji bêdziemy mieli 100 jednostek, które bêd± siê ró¿niæ w zale¿no¶ci od danego pañstwa. I tak w³a¶nie mo¿emy wcieliæ siê w dowódcê Armii Radzieckiej, Faszystowskich Niemiec czy Armii Amerykañskiej. Europa Universalis trafi³a do sklepów pod tytu³em „ II Wojna ¦wiatowa” ( za granic± znana jako „Hearts of Iron” ). Po samym tytule mo¿emy drog± dedukcji wywnioskowaæ, ¿e trafiamy na okres II Wojny ¦wiatowej. Staj±c na czele jednego z pañstw ¶wiata kierujemy jego si³ami.
Naszym g³ównym celem w grze jest po prostu utrzymanie swoich i zajmowanie wrogich prowincji. Do tego bêdziemy u¿ywaæ masy jednostek wojskowych (l±dowych, wodnych jak i powietrznych), nie pomijaj±c faktu, ¿e ka¿dy kraj ma praktycznie inne jednostki.
Nasze odkrycia technologiczne s± bardziej rozbudowane ni¿ w poprzednich czê¶ciach. Mo¿emy badaæ ponad 10 ró¿nych dzia³ów, od ulepszenia walk piechoty a¿ do bomby atomowej, które sprawiaj± ¿e losy wojny mog± byæ przes±dzone. Z odkryciami wi±¿± siê tak¿e nowe wynalazki ( ka¿dy wynalazek ma opis w którym zawarte jest to, do czego by³ wykorzystywany podczas II Wojny ¦wiatowej), które np. jako dzia³a 40 mm s± potrzebne do produkcji czo³gów. Nasze wp³ywy polityczne bêd± wiêksze ni¿ kiedykolwiek. Na arenie miêdzynarodowej bêdziemy namawiaæ pañstwa do naszego ustroju. Natomiast w pañstwie od naszej woli bêdzie zale¿a³o jakie stanowisko przydzielimy wybranej przez nas osobie. Tak¿e w wojsku nasz± armiê bêd± prowadzili tylko wybitni dowódcy, tak¿e wybrani i przydzieleni przez nas. Co do handlu to zosta³ troszeczkê rozbudowany. Nie mamy ju¿ miesiêcznego przyrostu kupców jak w EU II, tylko sami wybieramy jakie towary bierzemy na wymianê, a warto wspomnieæ, ¿e i nasze dobra siê zmieni³y. Ju¿ nie mamy samego z³ota tylko ropê, ¿elazo, wêgiel, gumê i te produkty bierzemy na wymianê, oczywi¶cie kiedy jakiego¶ towaru mamy za ma³o a jakiego¶ za du¿o. Jeszcze jednym znacz±cym towarem jest po¿ywienie. Wymagane jest w czê¶ci do zaspakajania potrzeb ludno¶ci w pañstwie i tym samym zmniejszenia niezadowolenia, a tak¿e do wysy³ania na front do walcz±cych oddzia³ów ( brak dostarczenia po¿ywienia powoduje ¿e nasze jednostki zostaj± os³abione przez g³ód, a tego pewnie nikt by nie chcia³ :-P). Co do sposobu rekrutacji i tworzenia jednostek to „trochê” siê zmieni³. Nie tworzymy na raz wybranej, jak niegdy¶, armii z³o¿onej z piechoty, kawalerii i artylerii w wybranym przez siebie punkcie strategicznym ( albo i nie strategicznym :P).
Podgl±dBICodeURLIMGCytatSpoiler