Dark Souls II (PC)

ObserwujMam (19)Gram (4)Ukończone (8)Kupię (12)

Dark Souls II (PC) - recenzja gry


@ 26.04.2014, 17:50
Adam "Dirian" Weber
Chwalmy Słońce!

Pierwsze Dark Souls, pierwotnie debiutujące jedynie na konsolach, po popartej przez wielu fanów petycji, wylądowało także na pecetach. Kto choć trochę zainteresował się tematem, bądź miał okazję pograć w „jedynkę” na blaszaku, ten jednak wie, jak niedoskonały był to port.

Pierwsze Dark Souls, pierwotnie debiutujące jedynie na konsolach, po popartej przez wielu fanów petycji, wylądowało także na pecetach. Kto choć trochę zainteresował się tematem, bądź miał okazję pograć w „jedynkę” na blaszaku, ten jednak wie, jak niedoskonały był to port. Problemy z ustawieniem rozdzielczości, brak jakichkolwiek opcji graficznych czy na domiar złego – fatalne sterowania przy użyciu tandemu myszka i klawiatura. Lekiem okazały się fanowskie modyfikacje, poprawiające to i tamto, a jednocześnie doprowadzające grę do stanu użyteczności. From Software wzięło sobie jednak do serca uwagi graczy i przy okazji kontynuacji poświęciło więcej czasu na dopracowanie edycji przeznaczonej dla komputerów osobistych. Tym razem otrzymaliśmy pełnoprawny, pozbawiony większych niedociągnięć produkt.



Poprawek doczekała się największa bolączka pierwowzoru, a mianowicie skopane sterowanie. Choć nadal o niebo lepiej gra się po podpięciu pada, to zatwardziali zwolennicy gryzonia i klawiatury w końcu nie muszą wymyślać kolejnych wiązanek słownych, kierowanych w stronę twórców. Przy odrobinie samozaparcia można bowiem połapać się w tym wszystkim, a postać wreszcie reaguje na nasze rozkazy wtedy, kiedy sobie tego życzymy, co poprzednio wcale nie było normą. Problemem okazać może się co najwyżej liczba rozmaitych kombinacji, czy to wykonywania ciosów, czy odskoków. Szczęśliwie twórcy pozwalają zmienić domyślne klawisze, więc każdy może, po poświęceniu odrobiny czasu, przygotować grę pod własne preferencje.

Nie wszystko zostało jednak zapięte na ostatni guzik, czego potwierdzeniem są niedoróbki w interfejsie. Nawet po odpięciu pada, na ekranie pozostają widoczne przyciski charakterystyczne dla kontrolera od Xboksa 360, co, szczególnie przy pierwszych kontaktach z grą, prowadzi do sytuacji, gdy musimy strzelać, który przycisk na klawiaturze odpowiada za daną czynność. Oczywiście zawsze można zerknąć do ustawień, ale czy aż tak wielkim problemem dla studia byłoby przygotowanie odpowiednich dla myszy i klawiatury elementów interfejsu? Nie sądzę.

Słowa pochwały należą się natomiast za optymalizację, która stoi na wysokim poziomie. From Software przygotowało bogatą paletę ustawień, pozwalającą dostosować tytuł do własnej maszyny. Śmiało można jednak powiedzieć, że jeżeli poprzednia odsłona śmigała Wam płynnie, to i z Dark Souls II Wasz pecet nie będzie miał najmniejszych problemów.

Dark Souls II (PC)

Nie powinno to jednak nikogo dziwić, bowiem pod względem wizualnym gra nie wygląda wiele lepiej od swojego poprzednika i szczerze mówiąc, gdyby ktoś pokazał mi obie produkcje bez interfejsów, miałbym spore problemy z ich rozróżnieniem. Umówmy się, że tytuł nie kłuje w oczy, ale jakość oprawy wizualnej, delikatnie mówiąc, nie zrzuca z kolan. Niektóre lokacje, szczególnie te w odcieniach szarości, prezentują się przeciętnie, inne, jak skąpana w promieniach zachodzącego słońca Majula, potrafią zapierać dech w piersiach odległymi widokami. Poziom jest więc dość nierówny, i choć czasami zdarzało mi się zatrzymać i podziwiać warstwę artystyczną przygotowanych przez twórców przestrzeni, to trzymam kciuki, by kolejna część, której zapowiedź jest najpewniej kwestią czasu, oferowała grafikę na miarę dzisiejszych czasów.

Jeżeli zaś chodzi o porównania do wersji konsolowej, to edycja PC wybija się przed nie, głównie za sprawą wyższej rozdzielczości. Na PlayStation 3 i Xboksie 360 gra śmiga przy rozdziałce 720p, podczas gdy edycja blaszakowa pozwala na zabawę nawet przy zawrotnym 4K. Niemniej, różnice widać nawet przy 1080p, które jest obecnie standardem wśród pecetowców. Bardziej szczegółowe modele postaci, ostrzejsze tekstury otoczenia czy mniej poszarpana trawa. Dorzućmy do tego większą płynność, bowiem gra na konsolach działa przy 30 klatkach, natomiast PC wyposażony w Core i5, 6GB RAM i kartę GTX 660, bez problemu pozwala utrzymać bardzo stabilne 60 klatek (najwyższa możliwa wartość) przy maksymalnych detalach, a i pewnie znacznie słabsza maszyna nie będzie miała z tym problemu. To wszystko sprawia, że jeżeli nie wiecie, na jaką platformę grę kupić, to PC zdaje się być najtrafniejszym wyborem.


Screeny z Dark Souls II (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosKrru   @   10:00, 27.04.2014
Dark Souls II na pececie jest o wiele ładniejsze, więc tę wersję wybiorę, ale będę musiał kupić sobie pada. Trochę szkoda, że twórcy nie przygotowali interfejsu dla pecetowców.
0 kudoskmiecior   @   11:40, 27.04.2014
Czekałem na tą grę na PC od kilku tygodni, nareszcie ;)
0 kudosFox46   @   14:20, 27.04.2014
Cytat: Krru
Dark Souls II na pececie jest o wiele ładniejsze, więc tę wersję wybiorę, ale będę musiał kupić sobie pada. Trochę szkoda, że twórcy nie przygotowali interfejsu dla pecetowców.


Czy o wiele ?? nie przesadzajmy to tylko wyższa rozdzielczość+ lepsze cienie, i nieco lepsze oświetlenie. Szału nie ma, a przepaści jakiejś nie ma między PC a Konsola. Już lepiej wyglądała wersja pokazywana na pierwszych gamepleyach czyli jakieś jeden rok półtorej roku temu.
0 kudosAtukan   @   23:46, 27.04.2014
Ja tam i tak zagrałbym, bez względu na ocenę. Dla MNIE ta gra jest po prostu w..ta Uśmiech
0 kudosPabloMG   @   13:06, 28.04.2014
Na razie się zastanawiam czy zagrać, trzeba będzie obejrzeć więcej fragmentów z gry i zdecydować.
0 kudosKrru   @   17:33, 29.04.2014
Fox46 - Ja widzę dużą różnicę, ale i tak gracze nie kupujątej gry dla ładnej grafiki. Możliwe, że Demon's Souls będzie miało grafikę na wysokim poziomie, bo ma być exclusive'em na PS4.
0 kudosmktiger   @   08:41, 30.04.2014
Nie , żebym sie czepiał ale zdanie: "Nawet po odpięciu pada, na ekranie pozostają widoczne przyciski charakterystyczne dla kontrolera od Xboksa 360, co, szczególnie przy pierwszych kontaktach z grą, prowadzi do sytuacji, gdy musimy strzelać, który przycisk na klawiaturze odpowiada za daną czynność." jest jakby mało zrozumiałe Uśmiech

Prosimy autora o poprawienie stylistyki ;) Chyba coś zjadło kilka wyrazów ?
0 kudosDirian   @   11:25, 30.04.2014
Ale co w tym zdaniu jest niezrozumiałego? Przeczytałem je kilka razy i jak dla mnie jest logiczne.
0 kudosguy_fawkes   @   12:10, 30.04.2014
Również nie widzę w nim błędów. Po prostu jak odłączysz pada, nadal widzisz sugestie dla przycisków na nim, zamiast klawiszy na klawiaturze. W jedynce też tak było.
0 kudosmktiger   @   23:27, 30.04.2014
Co "prowadzi do sytuacji" ?
"Nawet po odpięciu pada, na ekranie pozostają widoczne przyciski ..., który przycisk na klawiaturze odpowiada za daną czynność."
Sorki, ale jeśli dalej uważacie, że zdanie jest stylistycznie napisane dobrze, to, bez urazy, ale czas wrócić do szkoły na lekcje polskiego.
0 kudosDirian   @   00:19, 01.05.2014
Grałem z podpiętym padem od Xboksa 360. Na ekranie widoczne były przyciski od tego pada. Odłączyłem go, więc automatycznie interfejs powinien się zamienić i wyświetlać mi przyciski / klawisze charakterystyczne dla klawiatury. Czyli zamiast dajmy na to zamiast "A" z pada od Xboksa, powinienem mieć ukazany klawisz "E" (strzelam) z klawiatury.

Myślę, że to zdanie, choć nieco długawe, w dość logiczny sposób tłumaczy tę sytuację.
0 kudosmktiger   @   09:00, 01.05.2014
Dirian, nie chodziło mi o treść - sens wypowiedzi. . Zrozumiałem co chciałeś przekazać. Zwróciłem uwagę jedynie na błędy stylistyczne w tym zbyt długim zdaniu. Jeśli pisze się artykuł dla portalu, powinno się zwracać na takie rzeczy uwagę.
0 kudosSZYMEZ   @   13:37, 11.05.2014
Kupiłem, gram z podłączonym padem od xboxa 360 i nie narzekam. Dla mnie najciekawsza pozycja ostatnich miesięcy. Grałem w 1, ale mnie tak nie urzekła. Gorsza grafika, to dla mnie spory plus, bo gra działa płynnie na moim 3 letnim laptopie.
0 kudoswolekk   @   11:55, 14.05.2014
Cytat: mktiger
Nie , żebym sie czepiał ale zdanie: "Nawet po odpięciu pada, na ekranie pozostają widoczne przyciski charakterystyczne dla kontrolera od Xboksa 360, co, szczególnie przy pierwszych kontaktach z grą, prowadzi do sytuacji, gdy musimy strzelać, który przycisk na klawiaturze odpowiada za daną czynność." jest jakby mało zrozumiałe Uśmiech

Prosimy autora o poprawienie stylistyki ;) Chyba coś zjadło kilka wyrazów ?


"Nie, zebym sie czepial", "jest jakby mało zrozumiałe"... Panie gimnazjalisto, co to za styl?? Najpierw skoncz szkole, potem krytykuj. Cytat z recenzji, ktory przytoczyles, jest poprawny stylistycznie i logicznie (choc moglby byc zgrabniejszy i podzielony na dwa zdania).
0 kudosRadman   @   10:41, 10.03.2015
Ciekawa gra ,muszę się bliżej przyjrzeć ;)
Dodaj Odpowiedź