XPand Rally (PC)

ObserwujMam (103)Gram (16)Ukończone (11)Kupię (0)

XPand Rally (PC) - recenzja gry


@ 03.11.2004, 00:00
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Wśród gier o tematyce rajdów na komputery PC jeszcze do niedawna bezkonkurencyjnie panował tylko jeden tytuł. Tak, tak, chodzi oczywiście o rajdy sygnowane imieniem słynnego Colina McRae.

Wśród gier o tematyce rajdów na komputery PC jeszcze do niedawna bezkonkurencyjnie panował tylko jeden tytuł. Tak, tak, chodzi oczywiście o rajdy sygnowane imieniem słynnego Colina McRae. Pan McRae został jednak zdetronizowany przez jednego ze swoich kolegów, a mianowicie Richarda Burnsa. W czasie gdy te dwa giganty wśród kierowców spierały się o pozycję lidera wśród komputerowych rajdów, panowie z polskiej grupy Techland tworzyli swoje najnowsze dzieło, które, w przeciwieństwie do powyższych dwóch tytułów, nie korzysta z żadnego sławnego imienia, aby dodać sobie trochę rozgłosu. Polacy wypalili z tytułem Xpand Rally, który, mimo że wydaje się niepozorny, skrywa naprawdę ciekawą grę.

Po jej odpaleniu widzimy dość proste menu, pozwalające ustawić najważniejsze opcje w grze, takie jak detale grafiki, dźwięku, sposób prowadzenia pojazdu (do wyboru mamy symulator oraz zręcznościowy) oraz jego kontrolowanie. Po ustawieniu wszystkiego wedle naszego uznania, wybieramy jeden z trybów rozgrywki. Są one raczej standardowe, mamy bowiem: pojedynczy wyścig, mistrzostwa rajdowe oraz grę wieloosobową. Kiedy zdecydujemy jak chcemy grać zostajemy przeniesieni do ekranu wyboru trasy (pojedynczy wyścig pozwala na przejażdżkę tylko po trasach, które udało nam się ukończyć w trybie mistrzostw rajdowych), a na koniec decydujemy którym z dostępnych samochodów chcemy jechać. Niestety pod tym względem Xpand Rally ustępuje swoim rywalom, gdyż Techland nie pokusił się o wykupienie licencji na oryginalne marki samochodów, przez co w grze jeździmy samochodami o nic nie mówiących nazwach. Przed wyruszeniem na trasę mamy jeszcze możliwość lekkiego tuningu samochodu. Umożliwia on zmianę kilku strategicznych elementów samochodu w taki sposób, aby jak najlepiej przygotować go do warunków panujących na trasie, pozwala też na przemalowanie i poprawienie lekko wyglądu fury.

XPand Rally (PC)


Wszystko wybrane, można zaczynać, a więc wyruszam na trasę już (jakoś tak chyba to szło). Tak, czy inaczej jesteśmy na trasie. Pierwsze, co rzuca się w oczy, to efekt lekkiego rozmycia obrazu, uzyskany poprzez nałożenie filtra blur. Nie przeszkadza on w żaden sposób w czerpaniu przyjemności z gry, lecz brakuje możliwości jego wyłączenia. Po kilku metrach przekonujemy się, że gra wygląda po prostu świetnie. Znajdziemy w niej wszelkie nowinki graficzne, takie jak Environment Mapping (czyli mapowanie środowiskowe, polegające na odzwierciedleniu w masce samochodu odbić przesuwających się ponad nami oraz obok nas obiektów takich, jak drzewa, mosty itd.), cieniowanie verteksów i pixeli, poruszającą się na wietrze i pod wpływem naszego samochodu trawę i wiele, wiele innych.

Bardzo ciekawym efektem, chyba niewystępującym w żadnej innej grze, jest obijanie się lakieru na samochodzie. Po kilku dość poważnych wypadkach po prostu w miejscach wgięć i załamań zaczyna znikać lakier, a pojawia się goła blacha. Wygląda to naprawdę bardzo dobrze, szczególnie podczas powtórek. Nadaje to samochodowi, jak i całej grze, bardzo realistycznego wyglądu.


Screeny z XPand Rally (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):


Powyższy wpis nie posiada jeszcze komentarzy. Napraw to i dodaj pierwszy, na pewno masz jakąś opinię na poruszany temat, prawda?