Polskiej gry rajdowej nie widziałem chyba od czasów Xpand Rally, czyli już od ładnych paru lat. W ogóle była to tak naprawdę chyba jedyna dobra „ścigałka” jaka ukazała się spod rąk naszych rodzimych programistów, albowiem ciężko nadać to szlachetne miano takim „przebojom” jak Syrenka Racer, Maluch Racer, Poldek Driver czy innym tego typu "kreacjom". Tym bardziej warto więc zwrócić uwagę na nieco ambitniejszy projekt polskich programistów, jakim jest Rajd Polski: Rally Poland – właśnie będący grą rajdową, aspirującą jednocześnie do miana produkcji wysoko-lotnej. Jak się niestety okazuje, do światowej klasy grze bardzo daleko, ale z drugiej strony – ma ona także swoje zalety. Zobaczmy zatem wszystko z bliska…
Pierwsze wrażenie produkcja robi zupełnie pozytywne i nawet potrafi je przez jakiś czas utrzymać. W znacznej mierze zależy ono od tego, jak dużego realizmu oczekujecie po grze tego typu. Rajd Polski w każdym razie na pewno nie odzwierciedla prawdziwych zmagań rajdowych i tutejszy model jazdy jest zdecydowanie zręcznościowy, a kierowane przez nas pojazdy nie zachowują się zbyt naturalnie. Wcale nie działa to jednak na niekorzyść tytułu. Rally Poland jest bowiem dziełem całkiem dynamicznym i sprawnym, co z całą pewnością może przysporzyć odbiorcy pewnego rodzaju frajdy. Mimo to, niedociągnięcia i spore braki w niektórych dziedzinach dadzą o sobie znać dość szybko. Np., standardowo dla tego typu produkcji, zawsze będzie nam towarzyszył pilot przestrzegający nas przed zbliżającymi się zakrętami, określając ich długość, kąt, etc. Tu jednak wychodzi na jaw niedoróbka przejawiająca się w częstym braku „wyczucia” czasu co do informowania nas o zbliżających się utrudnieniach. Momentami utrudnia to przejażdżkę, a to nie wszystko. Niezbyt dużym, ale na pewno irytującym niedopatrzeniem jest także zbyt mocne ograniczenie tras niewidzialną barierą, której przekroczenie kończy się „respawnem” katastrofalnie spowalniającym prowadzony przez nas bieg. Kolejnym denerwującym elementem jest brak jakiegokolwiek modelu zniszczeń, w związku z czym, nawet zderzenie z drzewem przy wysokiej prędkości nie spowoduje jakiegokolwiek zadrapania, a o uszkodzeniach już nie mówiąc. Szkoda, stanowczo przydałoby się takie coś…
Wyskakując chwilowo z kokpitu, należy nadmienić, iż zanim przystąpimy do jakichkolwiek zmagań, musimy wybrać załogę jaką pokierujemy do zwycięstwa. Uściślając - zdecydujemy się nie tyle na konkretną ekipę, co na samochód jaki ma ona na wyposażeniu, bowiem właśnie nie zawodnicy, a auta różnią się od siebie właściwościami. Przede wszystkim, są to takie elementy jak moc, przyspieszenie oraz masa. Gama maszyn to łącznie 12 wehikułów co wprawdzie nie jest liczbą szczególnie zawrotną, ale biorąc pod uwagę realnie odczuwalne różnice w zachowaniu tychże pojazdów, sumka wydaje się być w zupełności wystarczająca.
Warto przy tej okazji dodać, że zabawę możemy prowadzić w kilku trybach rozgrywki. Pierwszy z nich to totalna oczywistość, jaką jest tytułowy Rajd Polski. Rzecz jasna, weźmiemy tutaj udział w szeregu wyścigów walcząc o jak najwyższe noty, by w efekcie dobrnąć do zaszczytnego, górującego nad innymi, stopnia na podium. Kolejnymi trybami są jazda na czas i pojedynek. Te jednak nie dają żadnych szczególnie ciekawych możliwości, może poza tym, że jesteśmy w stanie dowolnie wybierać w nich tor, po którym zechcemy się przejechać, a także auto i ekipę. Jak widać, zupełny standard.
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler