Braid (PC)

ObserwujMam (69)Gram (5)Ukończone (27)Kupię (2)

Braid (PC) - recenzja gry


@ 01.09.2010, 12:34
Jerzy "Ogidogi" Kościelny
Komputery oraz gry interesują mnie od wielu lat. Nie mam konkretnych upodobań co do gatunków gier, jednak są tytuły których nie jestem w stanie strawić.

Xbox Live Arcade to takie ciekawe miejsce, w którym regularnie pojawia się masa najróżniejszych gier. Jedne przechodzą bez echa, inne z kolei okazują się prawdziwymi hitami.

Xbox Live Arcade to takie ciekawe miejsce, w którym regularnie pojawia się masa najróżniejszych gier. Jedne przechodzą bez echa, inne z kolei okazują się prawdziwymi hitami. Do takich tytułów należy z pewnością Braid, który na „półki” XBLA trafił w roku 2008. Innowacyjna gra logiczna, prostotą wykonania oraz wysokim poziomem trudności zyskała sobie wielu sympatyków. Liczne nagrody oraz ilość pobrań są najlepszym dowodem sukcesu, który odniósł Braid. Kiedy jakaś niskobudżetowa produkcja sprzedaje się tak dobrze i zbiera same pozytywne recenzje, wiele firm dostrzega w tym szansę na spory zysk. W tym przypadku firma City Interactive okazała się bezkonkurencyjna i to właśnie ona wyda omawiany tytuł w Polsce. Czym tak naprawdę jest recenzowany produkt i czy warto w niego inwestować pieniądze?

W Braid gracz wciela się w postać młodego Tima – chłopaka, który od razu wzbudza sympatię. Jego zadaniem jest odnalezienie i uwolnienie księżniczki porwanej przez potwora. Sama fabuła tak naprawdę nie ma tu jakiegoś gigantycznego znaczenia, aczkolwiek jest elementem łączącym wszystko w klarowną całość. Rozgrywka rozpoczyna się w domu Tima, a każdy z jego pięciu pokoi pozwala na wejście do jednego ze światów oraz poznanie dalszej części głównego wątku. Aby odnieść sukces, w każdym z poziomów gracz musi zebrać odpowiednią ilość puzzli i ułożyć z nich obrazek. W teorii zadanie to wydaje się bardzo proste, jednak praktyka pokazuje zupełnie co innego. Braid nie jest zwykła grą platformową z elementami logicznymi. To świetnie przemyślany mechanizm, który wymaga od gracza sporej ilości cierpliwości, wysilenia szarych komórek, ale przede wszystkim kreatywności. Twórca gry – niejaki Jonathan Blow, podczas tworzenia lokacji, w których toczy się zabawa, przemyślał dokładnie każdy element w nich zawarty. Wszystko ma jakieś zastosowanie i idealnie wkomponowuje się w całość, zarówno wizualnie jak i funkcjonalnie.

Braid (PC)

Puzzle, które gracz musi zbierać zostały rozmieszczone w najróżniejszych miejscach – jedne są łatwo dostępne, aby dostać się do innych zdecydowanie bardziej trzeba będzie się wysilić. Są również przypadki, kiedy nieubłaganie płynący czas spowoduje nieodwracalne zmiany i gracz zostanie zmuszony do rozegrania danego levela od nowa. Jednak Tim nie jest do końca zwykłym chłopcem, ponieważ do zdobycia wszystkich elementów układanki wykorzysta swoje umiejętności manipulowania czasem. Oczywiście nie ma on zupełnej swobody, a każdy ze światów narzuca mu pewne zasady obchodzenia się z czasoprzestrzenią. Praktycznie zawsze istnieje możliwość cofnięcia wszystkiego co się wydarzyło, jednak w jednym świecie pewne elementy są odporne na tego typu zabiegi, w innym pojawi się sobowtór, w kolejnym zaś czas będzie stał, a każdy nasz ruch pchnie go do przodu lub cofnie. Dzięki tego typu mechanizmom, gra jest niesamowicie wymagająca, a ponieważ wszystko pracuje tu jak w szwajcarskim zegarku, jakość zabawy stoi na najwyższym poziomie, co pozwala na czerpanie z niej przyjemność garściami.

Bardzo dużym atutem Braid jest jego niesamowity klimat. Świetnie skomponowane utwory pogrywające w tle, w połączeniu z bardzo ładną, kolorową i urzekającą grafiką tworzą genialną całość. Trzeba przyznać, że efektu jaki uzyskał twórca mogą pozazdrościć znacznie większe produkcje, których budżet jest wielokrotnie pokaźniejszy.

Braid (PC)

Braid jest bez wątpienia bardzo dobrą grą logiczną, jednak musimy wziąć pod uwagę kilka małych aspektów, które ostateczną ocenie nieco obniżają. Po pierwsze, jest to produkt, którego premiera miała miejsce w 2008 roku, tak więc ma już ponad 2 lata. Choć to pozycja wymagająca od gracza dość dużej ilości myślenia i kombinowania, przyznam szczerze, iż przejście całości zajęło mi około 4 godziny – i powiem Wam, że wynik ten na 200% może zostać poprawiony o co najmniej połowę, w zależności od pomysłowości i szybkości rozwiązywania napotkanych problemów. Dodam do tego tylko tyle, że za te kilka godzin zabawy trzeba zapłacić około 40zł – wydaje mi się, że to zdecydowanie za dużo. Jednak poza tymi minusami, jest godny polecenia produkt.


Długość gry wg redakcji:
4h
Długość gry wg czytelników:
5h 15min

oceny graczy
Genialna Grafika:
Piękna, cukierkowa, kolorowa - prezentuje się bardzo dobrze i przypadła mi do gustu. Główny bohater idealnie wkomponowuje się w środowisko w którym się porusza.
Genialny Dźwięk:
Oprawy audio mogą pozazdrościć inne "duże" produkcje. Jest elegancko i tyle.
Genialna Grywalność:
Mnóstwo frajdy, wysoki poziom skomplikowania zagadek, ale przede wszystkim genialne zgranie i dopracowanie pod każdym względem tworzą mechanizm, który pochłania na maksa.
Genialne Pomysł i założenia:
Świetnie przemyślana i wykonana, innowacyjna gra logiczna. Więcej takich tytułów!
Genialna Interakcja i fizyka:
Każdy element otoczenia ma swoje przeznaczenie i idealnie wkomponowuje się w świat w którym akurat występuje. Dodajmy do tego manipulację czasu - cud, miód i powidło.
Słowo na koniec:
Ogólnie jest to bardzo grywalna i świetnie wykonana gra, szkoda tylko, że właściciele PC musieli czekać aż dwa lata oraz że za klika godzinek zabawy muszą tak słono płacić.
Werdykt - Świetna gra!
Screeny z Braid (PC)
Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudoszvarownik   @   13:50, 01.09.2010
Grałem w nią na X360 i szczerze mówiąc jest to dla mnie jedna z najlepszych produkcji ostatnich lat. Ten tytuł strasznie angażuje, zmusza do ruszenia z dupy tych przeklętych szarych komórek, no i przede wszystkim bawi. Dla mnie mus, ocenę dobiłbym do równej 9 Uśmiech
0 kudosbat2008kam   @   14:23, 01.09.2010
Grałem w to chwilę i bardzo mi się podobało, chociaż gra zwykłą platformówką nie jest - miejscami jest cholernie trudna. Ale i tak najbardziej napalam się na LImbo Uśmiech .
0 kudosMicMus123456789   @   20:49, 04.09.2010
Gra dobra taka mała odskocznia od wielkich tytułów Uśmiech
0 kudosUxon   @   12:48, 08.02.2013
Braid większość"wielkich tytułów" zjada na śniadanie. Jak w ogóle możesz porównywać to dzieło do dużej liczby każualowych miernot, które dziś są zwane "wielkimi tytułami".
0 kudosguy_fawkes   @   12:53, 08.02.2013
Owszem, Braid w swej konstrukcji jest genialny, bo to gra z przesłaniem, czego brakuje wielu, teoretycznie "wielkim" tytułom. Poza tym oferowała rewelacyjne, choć miejscami cholernie trudne zagadki. Moim zdaniem w końcu doczekaliśmy się swego rodzaju duchowego następcy Braida w postaci Antichamber. Na pozór są to tytuły całkowicie inne, ale łączy je właśnie psychologiczna głębia oraz oczywiście wymagające łamigłówki.
0 kudosmikhail01   @   13:36, 08.02.2013
Klika razy próbowałem przejść tą grę, jednak okazała się za trudna. Mimo wszystko cały czas mam ją na dysku i próbuje, chociaż fanem tego typu gier nie jestem, to ta ma w sobie coś co wciąga. No i jest bardzo ładna, uwielbiam ręcznie malowaną grafikę.
0 kudosUxon   @   21:38, 17.04.2013
Jeśli macie ochotę bardziej zrozumieć Braid to wpiszcie w youtube: "Braid interpretacja fabuły". Autor tego filmiku prezentuje bardzo ciekawe spostrzeżenia SPOILER m. in. takie, że księżniczka była tak naprawdę bombą atomową, którą tworzył Tim. KONIEC SPOILERA. Grając drugi raz i patrząc na całość pod tym kątem całkowicie zmienia się perspektywa i gra nabiera zupełnie innego znaczenia. Zgłębiając coraz bardziej tę fabułę i wyciągając wciąż nowe wnioski dochodzę do punktu, w którym muszę stwierdzić jedno. Ta gra to arcydzieło. Autor zaryzykował bo jakby nie patrzeć dzisiaj taki towar się raczej nie sprzedaje ale chwała mu za tę produkcję. Naprawdę dobre i cholernie ambitne gry nigdy nie zginą dzięki takim ludziom.
0 kudosguy_fawkes   @   22:47, 17.04.2013
UP: Tak na przyszłość - spoilery wstawia się odpowiednim tagiem, bo tylko w taki sposób zostaną ukryte. Uśmiech
Ciekawa interpretacja. Przyznam, że pierwszy raz o niej słyszę, ale to tylko dowodzi, jak wielką grą jest Braid i jemu podobne - można o nich dyskutować bardzo długo i różnorodnie je interpretować w odróżnieniu od mainstreamu, który najczęściej nie pozostawia miejsca na myślenie.
0 kudosUxon   @   00:02, 18.04.2013
Dokładnie. Przechodząc pierwszy raz zupełnie nie miałem pojęcia, że ta gra posiada taką głębię. Ale ukończywszy wiedziałem, że coś jest nie tak i musi coś być dalej w tym temacie. I zacząłem drążyć. Już na samym początku widzimy płonące miasto. Narrator mówi o nim Manhattan co nie może kojarzyć się z niczym innym niż z tzw. Projektem Manhattan. A tym nazewnictwem określano projekt produkcji bomby atomowej w Stanach Zjednoczonych wiele lat temu. Biorąc pod uwagę to, że Tim na każdym kroku podkreśla, że nie pasuje do tego świata, wszystko go męczy i chciałby coś zmienić to klocki w tej układance same się dopasowują do siebie. Kapitalna, głęboka i mocna historia posiadająca mnóstwo poziomów interpretacji. I to jest piękne, że pod płaszczykiem niby prostej i banalnej historyjki można zawrzeć coś tak niezwykłego. Gra dla wybranych, dla tych, co lubią drążyć i zwracają uwagę na najmniejsze szczegóły. Dzieło sztuki.
Dodaj Odpowiedź