GeForce RTX 2060, RTX 2070, RTX 2080 oraz RTX 2080 Ti czyli dlaczego warto zainwestować w ray tracing


bigboy177 @ 12:53 25.01.2019
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!

Ponadto RTX 2060 wyposażono w 1920 jednostek cieniujących, 120 jednostek teksturujących oraz 48 jednostek rasteryzujących. Prócz tego GPU ma dostęp do jednostek niedostępnych dla kart z Pascalami, czyli z serii GTX. Chodzi w tym przypadku o jednostki RT (30) oraz rdzenie Tensor (240), których zadaniem jest przetwarzanie operacji związanych z ray tracingiem oraz całkiem nową technologią wygładzania krawędzi, tzw. DLSS, czyli Deep Learning Super Sampling.

Nim do nich przejdziemy, podkreślić trzeba, że seria RTX 20 nie jest dedykowana wyłącznie nowym metodom renderingu. Radzi sobie też wyśmienicie z przetwarzaniem obrazu w klasyczny sposób, chwaląc się wówczas bardzo dobrą wydajnością. Dla przykładu RTX 2060 posiada moc dorównującą GeForce GTX 1070 Ti, a GeForce RTX 2070 (którego w ofercie ma m.in. sklep Morele) zjada swój odpowiednik z poprzedniej generacji na śniadanie. Cena RTX 2060 w stosunku do ekwiwalentu z zeszłej generacji, GTX 1060, jest co prawda nieco wyższa, ale wydajność oraz nowe rozwiązania powinny być wystarczającym jej usprawiedliwieniem.

Największą zaletą nowych układów NVIDII są dwie wspomniane wcześniej technologie. Pierwsza to ray tracing, w którym zupełnie inaczej przeliczane są wszystkie elementy trójwymiarowej sceny. Otóż układ graficzny symulować musi w tym przypadku promienie światła, które, pędząc pomiędzy obiektami, odbijają się od nich, czasem przez nie przechodzą itd. Śledzenie promieni umożliwia generowanie znacznie bardziej naturalnych i realistycznych cieni, a także symulowanie refrakcji oraz wielu innych efektów, które przy standardowym renderingu nie są wynikiem naturalnego biegu światła, ale obliczeń programistów. Stworzone przez deweloperów algorytmy od lat odpowiadają za cieniowanie i oświetlanie scen, ale nawet najlepszy algorytm nie odwzoruje sceny tak idealnie, jak ray tracing. NVIDIA to wie i nieśmiało wyciąga pomocną dłoń w kierunku twórców oraz graczy.

Druga technologia, o której wspomniałem wcześniej, leżąca u podstaw układów RTX 20, to DLSS, czyli Deep Learning Super Sampling. Składają się na nią w sumie dwa elementy. Po pierwsze mamy do czynienia z tzw. super samplingiem, czyli techniką generowania obrazu, wykorzystywaną w grach od lat. W skrócie, chodzi w niej o to, że układ graficzny, przygotowując scenę, renderuje ją w rozdzielczości znacznie wyższej od tej, którą obsługuje nasz monitor. Następnie rozdzielczość jest obniżana, a rezultatem są bardziej naturalne i lepiej wygładzone krawędzie. Przy okazji nie tracimy też na ostrości, co jest oczywiście ogromnym plusem.

Drugim elementem DLSS jest specjalny algorytm, nakładany na obraz podczas jego przygotowywania. Algorytm ten opracowuje firma NVIDIA, wykorzystując do tego celu potężne zestawy komputerów w swojej siedzibie. Analizują one każdą grę, określając sposób umożliwiający poprawę jej wyglądu. Otrzymany w ten sposób algorytm jest następnie wykorzystywany przez karty graficzne RTX 20 w komputerze gracza, a odpowiadają za to specjalne rdzenie Tensor, które zajmują się tylko tym.

Dzięki połączeniu super samplingu oraz wspomnianego algorytmu możliwe jest uzyskanie naprawdę wyśmienitej jakości obrazu. Dużym plusem jest też to, że wygładzanie krawędzi realizowane jest z wykorzystaniem rdzeni Tensor, a nie CUDA, odpowiadających za pozostałe kalkulacje. Rezultat jest taki, że wygładzanie krawędzi zrealizowane przy pomocy DLSS jest wydajniejsze niż to bez niego i odciąża układ graficzny, umożliwiając mu przygotowywanie innych elementów sceny. Niestety jest też łyżka dziegciu w tej beczce miodu. Otóż gry wykorzystują DLSS tylko wtedy, gdy NVIDIA zdąży przygotować ich profil. Jego brak niestety oznacza, że DLSS w danym projekcie nie będzie działał do momentu, aż NVIDIA zaktualizuje sterowniki.

Sprawdź także:

Anthem

Premiera: 22 lutego 2019
PC, PS4, XBOX ONE

Anthem to połączenie strzelanki, RPG i MMO przypominające konsolowe Destiny. Za projekt odpowiada studio BioWare Edmonton znane za sprawą dwóch serii: Mass Effect oraz Dr...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosluki505   @   18:35, 25.01.2019
Mam RTX'a i nie czuje się "wydymany" przez Nvidie tak jak to niektórzy piszą zawistne dzieciaczki którym rodzice nie chcą dać na sprzęt... Ani nie miałem awarii ani nic się z nią nie działo.
0 kudoslogan23   @   18:37, 25.01.2019
Cytat: luki505
Mam RTX'a i nie czuje się "wydymany" przez Nvidie tak jak to niektórzy piszą zawistne dzieciaczki którym rodzice nie chcą dać na sprzęt... Ani nie miałem awarii ani nic się z nią nie działo.
Tylko były problem z kościami pamięci od microna w wyższych cenowo modelach, Chyba 2070,2080, A mógłbyś pohamować język. Bo nie ma czego zazdrościć. Jeśli kupiłeś sobie kartę, To cieszę że ci dobrze sprawuje się i miłej gry.
0 kudosTheCerbis   @   18:47, 25.01.2019
Cytat: luki505
Mam RTX'a i nie czuje się "wydymany" przez Nvidie tak jak to niektórzy piszą zawistne dzieciaczki którym rodzice nie chcą dać na sprzęt... Ani nie miałem awarii ani nic się z nią nie działo.
Mammmooo, ale ja chce tom karte z eRGieBeee, musze jom mieeeć!

Choć faktem jest, że coś się działo z tymi kartami, ale po wypuszczeniu zaktualizowanych egzemplarzy jest wszystko w porządku.
1 kudoskobbold   @   19:06, 25.01.2019
Cytat: luki505
Mam RTX'a i nie czuje się "wydymany" przez Nvidie tak jak to niektórzy piszą zawistne dzieciaczki którym rodzice nie chcą dać na sprzęt... Ani nie miałem awarii ani nic się z nią nie działo.

To, że nie masz raka to nie znaczy, że choroba nie istnieje...
0 kudosKotecek_PL   @   14:37, 26.01.2019
Należy przyznać że Ray Tracking to bardzo potężne narzędzie, pewne elementy robią takie wrażenie że czasami się zastanawiam czy to na silniku gry czy to wcześniej wyrenderowany przerywnik filmowy Uśmiech
1 kudosdabi132   @   15:00, 26.01.2019
A mnie to osobiście jakoś nie jara. I tak w trakcie zabawy skupiam się na rozgrywce, a nie na wodotryskach. Swoją drogą te karty mogły by być wydajniejsze, ale tak jak już kiedyś pisałem - NVIDIA nie musi robić dużo lepszych kart od poprzedniej generacji, bo AMD jest sporo w tyle.
0 kudosTheCerbis   @   16:30, 26.01.2019
To znaczy, że technologia ma nie iść do przodu?
2 kudosDirian   @   17:47, 26.01.2019
Generalnie nie da się ukryć, że grafika w grach od jakiegoś czasu stoi w miejscu. Na pewno winne są temu obecne konsole, ale i brak większych innowacji. Sam ray tracing to na pewno świetna sprawa, choć wiadomo, że póki co technologia raczkuje i jeśli faktycznie się przyjmie, to pewnie dopiero za 2-3 generacje będzie czymś na porządku dziennym.

Można narzekać, że NVIDIA trochę się pospieszyła z tymi kartami jeśli chodzi o obsługę ray tracingu - ale z drugiej strony jeśli chcemy iść do przodu to jakiś krok trzeba zrobić - tak jest z prawie wszystkim. Teraz pozostaje czekać aż twórcy gier wezmą się za sensowną implementację śledzenia promieni do swoich gier. Bo na razie jest z tym, bardzo delikatnie ujmując, biednie.
0 kudosdabi132   @   19:29, 26.01.2019
Gdzieś ostatnio czytałem, że nowy Xbox ma już obsługiwać technologie ray tracingu. Pytanie czy AMD jest w stanie stworzyć taki układ pozwalający na obsługę tej technologii. No chyba, że M$ postawi na układ graficzny NVIDII, a procesor AMD. Co do rozwoju to jak najbardziej uważam, że jest on potrzebny. Ale jednak wydajność powinna iść w parze z opłacalnością, a nowe karty moim skromnym zdaniem są za drogie jak na to co oferują.
0 kudosTheCerbis   @   19:41, 26.01.2019
Są za drogie, zgadza się. Hm, ciekaw jestem co zaoferuje ten Xbox, bo jednak ray tracing jest obecnie raczej dość wymagający w grach, więc nie wiem jak sobie wyobrażają optymalizację.
0 kudoslogan23   @   21:12, 26.01.2019
Ja mam w planach zakup. RTX 2060 ale jedyna jego wadę uważam. 6gb vramu, Nie wiadomo czy nie będzie dostawała ta karta zadyszki.
0 kudosKawira   @   10:48, 27.01.2019
Cytat: dabi132
Gdzieś ostatnio czytałem, że nowy Xbox ma już obsługiwać technologie ray tracingu. Pytanie czy AMD jest w stanie stworzyć taki układ pozwalający na obsługę tej technologii. No chyba, że M$ postawi na układ graficzny NVIDII, a procesor AMD. Co do rozwoju to jak najbardziej uważam, że jest on potrzebny. Ale jednak wydajność powinna iść w parze z opłacalnością, a nowe karty moim skromnym zdaniem są za drogie jak na to co oferują.


AMD podało, że wypuści karty RT dopiero kiedy będą w stanie obsłużyć technologię na sensownym poziomie. Taka docinka w stronę GF Szczęśliwy
0 kudosfrycek88   @   20:30, 29.01.2019
Jeszcze minie sporo czasu nim RT się w pełni rozwinie. Obsługujących go gier jest jak na lekarstwo.
0 kudoslogan23   @   01:37, 30.01.2019
To Janusze w Polsce pewnie zawyżą nie długo ceny. Był jakiś wypadek z materiałami do produkcji kart w Fabrykach, Które produkują karty dla Nvidii.
Dodaj Odpowiedź