John Romero, współtwórca serii DOOM, uważa że modderzy powinni zarabiać na swoich kreacjach

John Romero, współtwórca serii DOOM, uważa że osoby przygotowujące modyfikacje dla gier powinny mieć możliwość zarabiania na nich.

@ 05.05.2015, 13:34
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
pc, ps3, xbox 360, ps4, xbox one

John Romero, współtwórca serii DOOM, uważa że modderzy powinni zarabiać na swoich kreacjach

John Romero, współtwórca serii DOOM, uważa że osoby przygotowujące modyfikacje dla gier powinny mieć możliwość zarabiania na nich. Do tej pory większość moddów jest udostępnianych całkowicie za darmo, a część z nich to naprawdę spore przedsięwzięcia.

Całkiem niedawno pisaliśmy o tym, że Valve postanowiło przeprowadzić eksperyment, w ramach którego mody dla gry Skyrim, można było sprzedawać na Steam. Niestety pomysł nie spodobał się graczom i ostatecznie się z niego wycofano. Temat jednak nie odchodzi w zapomnienie, albowiem właśnie głos w sprawie zabrał John Romero, twierdząc że powinno się znaleźć sposób na to, aby modderzy dostali zapłatę za swoją pracę. Deweloper nawet miał pomysł jak to zrobić.

"Zawsze uważałem, że twórcy modów powinni mieć szansę zarabiać na swoich kreacjach", powiedział Romero w wywiadzie dla GamesIndustry.

"W 1995, kiedy robiliśmy Quake'a, mieliśmy pomysł na to, aby uruchomić firmę zwaną id Net. Firma ta miała być portalem dla graczy, którzy łączyliby się i grali w mody innych graczy. Miała to być strona kontrolowana, poziomy i mody byłyby wybierane przez nas w id, a jeśli mod trafiłby do naszej sieci, dostawałbyś sumę pieniędzy odpowiadającą ruchowi, jaki generowała twoja modyfikacja na stronie".

John Romero, współtwórca serii DOOM, uważa że modderzy powinni zarabiać na swoich kreacjach
Koncepcja ostatecznie została porzucona ze względu na brak dodatkowych rąk do pracy oraz funduszy. Romero nadal jednak uważa, że to dobry pomysł.

"Wciąż wierzę w to, że twórcy powinni być nagradzani za ich pracę. To robimy w naszych firmach produkujących gry, dlaczego miałoby to wyglądać inaczej w przypadku osób zewnętrznych?"

Jakie jest Wasze zdanie na ten temat? Zapłacilibyście za mody do gier? Czy raczej uważacie, że powinny być one zawsze darmowe?

Sprawdź także:
The Elder Scrolls V: Skyrim

The Elder Scrolls V: Skyrim

Premiera: 11 listopada 2011
PC, PS3, XBOX 360

The Elder Scrolls V: Skyrim to kolejna, piąta już część słynnej serii gier Role Playing - The Elder Scrolls. Poprzednia edycja, nosząca podtytuł Oblivion, zdobyła miliony...

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosremik1976   @   13:48, 05.05.2015
Ta cala akcja z płatnymi modami się rozwinie i dojdzie w końcu do skutku. To jest przedsięwzięcie na dużą skalę i już są pierwsze kroki by to się pojawił. Kilka dni temu na Steame pojawił się program 3D Blender. Nic by nie było w tym dziwnego gdyby nie to, że program jest Open Source i jest całkowicie darmowy i w zasadzie nie potrzebuje Steama do dystrybucji. Mówi się, że właśnie pojawił się tam aby był łatwy dostęp do narzędzia na którym można robić mody i tworzenia społeczności moderów, które będą skupiać się wokół Steama. Naprawdę wielu ludzi już się tym zainteresowało.
0 kudosguy_fawkes   @   14:22, 05.05.2015
Tak jak zauważył Romero, wiele modów to naprawdę rozbudowane twory, wyprodukowane nakładem wielu godzin pracy. Gracze skrytykowali pomysł wprowadzenia ich płatnej odmiany, bo przecież im się wszystko należy, wszystko powinno być za darmo, nieprawdaż? Moim zdaniem to dość gimbusiarski sposób myślenia, właściwy ludziom, którzy nie zarabiają na swoje utrzymanie, żyjąc na cudzym garnuszku. Bo przecież skoro mamusia z tatusiem dają jedzonko i dach nad głową, to pewnie wszyscy tak mają i nikt nie chciałby po prostu zarobić na swojej pracy.
Swoją drogą płatne mody doprowadziłyby zapewne do podniesienia poziomu ich wykonania dzięki konkurencji i coś czuję, że niejeden taki amator znalazłby potem dobrą posadę w gamedevie z prawdziwego zdarzenia.
0 kudosfrycek88   @   21:06, 05.05.2015
Ale jest też problem że nie wszystkie mody są podpisane itp.