Najwięcej deweloperów tworzy gry na PC, ale konsole zyskują na popularności

W sieci pojawił się najnowszy raport GDC, z którego wyczytać możemy jakie platformy sprzętowe są najpopularniejsze wśród deweloperów.

@ 16.01.2015, 13:18
Marcin "bigboy177" Trela
Czasem coś piszę, czasem programuję, czasem projektuję, czasem robię PR, a czasem marketing... wszystko to, czego wymaga sytuacja. Uwielbiam gry, nie cierpię briefów reklamowych!
pc, mob, inne, ps4, xbox one

Najwięcej deweloperów tworzy gry na PC, ale konsole zyskują na popularności

W sieci pojawił się najnowszy raport GDC, z którego wyczytać możemy jakie platformy sprzętowe są najpopularniejsze wśród deweloperów. Ciągle niepodzielnie króluje komputer PC, ale konsole PlayStation 4 i Xbox One wzbudzają coraz większe zainteresowanie programistów.

Bez większego zaskoczenia, najpopularniejszą platformą dla deweloperów są komputery PC. Oferują one największą moc obliczeniową, jak również swobodę publikowania. Obecnie, kiedy platformy elektronicznej dystrybucji są tak popularne, nie potrzeba już wydawcy, aby zaistnieć na rynku. Co ciekawe, na popularności mocno zyskują tez konsole obecnej generacji, czyli Xbox One i PlayStation 4. Nadal dużym zainteresowaniem cieszą się też wszelkiego rodzaju urządzenia mobilne, chociaż zainteresowanie spada.

PC, PS4, Xbox One, gry mobilne (GDC: “wiele gier często powstaje na wiele platform”):

● 26% deweloperów powiedziało, że pracują nad grą dla PS4 (w 2013 roku było to 14%);
● 22% pracuje nad grą dla Xboksa One (w 2013 roku było to 12%);
● 56% pracuje nad grą dla komputerów PC;
● 50% opublikuje obecny projekt na urządzeniach mobilnych;
● 29% chce kolejną grę przeznaczyć dla PS4 (w 2013 roku było to 20%);
● 24% chce kolejną grę przeznaczyć dla Xboksa One (w 2013 roku było to 17%);
● 53% chce kolejną grę przygotować dla PC;
● 48% chce kolejną grę przygotować na urządzenia mobilne.

Najwięcej deweloperów tworzy gry na PC, ale konsole zyskują na popularności
Sprzedaż cyfrowa, mikrotransakcje:

● 29% zysków firm pochodziła ze sprzedaży cyfrowej;
● 21% powiedziało, że mikrotransakcje są ich głównym źródłem zysków;
● 13% powiedziało, że większość zysków pochodzi ze sprzedaży tradycyjnej;
● 19% powiedziało, że nie miało zysków; prowadzi firmę non-profit; lub nie wie;
● 41% firm zanotowało większe przychody w 2014 roku;
● 9% firm zanotowało większe przychody w 2013 roku;
● 20% zanotowało takie same przychody rok do roku;
● 28% nie było pewnych;
● 40% zarobiło więcej i rozszerzyło grono deweloperów;
● 44% zatrudniło więcej pracowników w 2014 roku;
● 15% straciło pracowników;
● 1% zostało zmuszonych do zamknięcia działalności;
● 38% miało tę samą liczbę pracowników rok do roku.

Gry eSportowe

● 1 z 10 deweloperów robi grę eSportową (12% ankietowanych);
● 79% uważa, że eSport to długoterminowy, możliwy do podtrzymania interes;

Na koniec przypomnę, że GDC 2015 odbędzie się 2-6 marca w San Francisco, California. Spodziewamy się, że pojawią się na nim kolejne ciekawe informacje, które my - oczywiście - nie omieszkamy Wam przekazać.

Dodaj Odpowiedź
Komentarze (15 najnowszych):
0 kudosFox46   @   15:52, 16.01.2015
To w cale nie dziwi ale dla kogoś kto nie dopuści takiej myśli że Developer bardziej wydaję na PC niż na PS4/XO, nie da i nie będzie dało się przekonać w żaden możliwy sposób.

To w cale nie dziwi zwłaszcza że do łask wraca wiele klasycznych gier które będą tylko na PC.
0 kudosguy_fawkes   @   22:34, 16.01.2015
To nic dziwnego, skoro na PC jest taka wolność i łatwość publikowania. To istny raj dla twórców niezależnych, choć też mocno skażony piractwem. Choć developerzy z nurtu indie coraz częściej goszczą na konsolach, to jednak te ostatnie są przede wszystkim platformą dla dużych wydawców. Sam przesiadam się na konsole, choć to głównie podyktowane jest wygodą, łatwą dostępnością gier, optymalizacją oraz brakiem czasu na granie.
0 kudosLucas-AT   @   06:54, 17.01.2015
Swoją rolę odgrywają bataliony free2play oraz gier przeglądarkowych (w tym te na fejsie).

Jeżeli chodzi o tytuły niezależnie, powstające chociażby dzięki Kickstarterowi, to zauważyłem pewne zjawisko - to, co osiąga sukces na PC, trafia i na konsole. Na MG był kiedyś news, że Steam upodabnia się do sklepu Play na komórkach, stając się "śmietnikiem", gdzie każdy publikuje masowo. Można więc zażartowac, że na Steamie następuje segregacja śmieci (np, tytuły nieukończone, porzucone przez deweloperów, jak The Stomping Land, które trafiło nawet do Steam Early Access), a wygrzebane z tego śmietnika perełki mają prawo trafić na inne platformy. Tak się stało np. z The Forest.