The Elder Scrolls: Arena to pierwsza gra z sagi rozgrywanej w Tamriel. Akcja toczy się w olbrzymim świecie heroic-fantasy, zasiedlonym przez 18 różnych ras. Gracz eksploruje olbrzymie połacie terenu, patrząc z oczu swojego bohatera. Do zwiedzenia jest ponad czterysta miast i wiosek, a także lochy i labirynty, w których kryje się ok. 2500 magicznych przedmiotów.
Rozgrywka w The Elder Scrolls: Arena jest całkowicie pozbawiona liniowości, umożliwiając wybór dowolnego sposobu postępowania. Jedyne czego należy się trzymać, to wątek fabularny, choć i w tym przypadku nic nie jest narzucone. Podążać nim będą więc tylko osoby, które chcą poznać całą przygotowaną na potrzeby gry historię. Rolą gracza jest uratowanie Imperatora więzionego w twierdzy w innych wymiarach. Aby tego dokonać, trzeba znaleźć osiem części magicznego artefaktu i złożyć go w całość.
Gra pozwala na doznanie wolności postępowań w każdym aspekcie wirtualnego życia, zaczynając od kreacji własnego herosa, a kończąc na najwyższych szczeblach kariery w licznych gildiach i organizacjach. Kurczowe trzymanie się głównego wątku (i tylko jego) spowoduje szybkie zakończenie przygody, nie ma jednak sposobu na wykonanie każdego questa i wypróbowanie wszystkich możliwości przechodząc grę raz. Każda następna próba znacznie różni się od poprzedniej i toczy się własną drogą. Wszystko ze względu na system gildii, który częściowo definiuje postępy oraz dokonywane podczas rozgrywki wybory.
The Elder Scrolls: Arena oferuje trójwymiarową, acz prostą oprawę wizualną, w której świat jest 3D, ale postaci zrealizowano w formie dwuwymiarowych sprintów.
Wkład w encyklopedię mieli: silverkin,
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler