Sheltered to survivalowy tytuł niezależny, sfinansowany na Kickstarterze i wydany pod banderą Team 17. Za grę odpowiedzialne jest 3-osobowe studio Unicube.
Produkcja przedstawia popularną ostatnimi czasy wizję postapokaliptycznego świata. W grze przejmujemy opiekę nad czteroosobową rodziną, która ukrywa się w podziemnym schronie. Zaczynając każdą rozgrywkę, dopiero stajemy u jego bram, w efekcie czego dalsza zabawa opiera się głównie na modernizacji kryjówki i walce o przetrwanie.
Pozostanie przy życiu w świecie Sheltered nie jest łatwe. Powierzchnia ponad schronem skażona jest przez radioaktywną mgłę, toteż wypady na zewnątrz trzeba odpowiednio dawkować, tak by postać w nich uczestnicząca za mocno się nie napromieniowała. Musimy dbać ponadto o szereg innych czynników - przygotować zdatną do picia wodę, gromadzić zapasy jedzenia czy pamiętać o dolewaniu paliwa do generatora prądu. Każdy mieszkaniec posiada ponadto określone potrzeby fizjologiczne, co dość mocno nawiązuje do serii The Sims. To my musimy zadbać o zbudowanie łóżka, skonstruowanie prowizorycznej kabiny prysznicowej czy toalety.
Kolejne przedmioty tworzymy ze znalezionych w trakcie wypraw materiałów, ale możemy także handlować z przybyszami, którzy sporadycznie meldują się pod bramą naszego schronu z propozycją wymiany. Podczas ekspedycji do świata zewnętrznego przyjdzie nam także zmierzyć się z innymi, nierzadko agresywnie nastawionymi przybyszami. Twórcy zaimplementowali ciekawy system walki, opierający się na myśleniu i analizie statystyk naszej postaci. Co ciekawe, konflikty nie zawsze trzeba rozwiązywać przy użyciu siły - czasami drogą dialogu możemy zwerbować potencjalnego agresora do naszej podziemnej rodzinki.
Gra kładzie spory nacisk na elementy psychologiczne. Stan umysłowy naszych podpieczonych potrafi się zmieniać w zależności od rozmaitych wydarzeń. Niekiedy przychodzi nam podjąć bardzo trudne moralne decyzje. Trzeba bowiem przemyśleć, czy w obliczu pustych żołądków i braku jedzenia, można posunąć się do przerobienia ciała zmarłej osoby na pokarm? Z jednej strony zaspokoimy głód, z drugiej, negatywnie wpłynie to na stan psychiczny wszystkich mieszkańców.
Graficznie Sheltered nawiązuje do kultowych hitów lat 90, co objawia się w postaci niezbyt pięknej, lecz mającej swój urok pikselowej oprawy. Odpowiedni nastrój kreuje spokojna ścieżka dźwiękowa, idealnie pasująca do przybijających, postapokaliptycznych realiów.
Gra debiutowała 4 sierpnia 2015 roku w usłudze Early Access na Steam.
Budowanie schronów to ostatnio modny temat w branży gier, ale nic w tym dziwnego, skoro w październiku zadebiutuje Fallout 4. Prace nad Sheltered rozpoczęto jednak jeszcze przed ogłoszeniem kolejnego ...
PodglądBICodeURLIMGCytatSpoiler